Citat:
Ursprungligen postat av dany
är det ingen annan mer som har o komentera,
så det är bara manipulation, och det är köpläge, för snart kommer det upp igen.?
vart ska det annars ta vägen,det kannite gå ner till 250 kr igen... börsen rasar guldet ska fan inte rasa också,
jag är förvirrad av det helat fattar inte något längre ,=(
Jag hade själv uppskattat en röst i bruset, så:
Jag har kollat marknaden/nyhetsflödet hårt de sista två månaderna, med snabbt stigande fokus på guld och silver. Så jag är långt ifrån säker på någonting. Men, det blir mer och mer uppenbart för mig att Stora krafter är i rörelse. Och med Stora, menar jag basically världens största.
Att investerra i guld och silver är att satsa emot de ledande, eftersom det uppenbarligen är en flykt till något 'säkert' (relativt deras etablerade papperspengar). Så, för dem att tillåta guld och silver gå upp, är i princip att erkänna sig besegrade. Jag är egentligen inte alls förvånad över rörelserna de sista månaderna. I fredags gick Comex, (eller CME, oavsett, en av staternas största aktörer) in och bestämde just marginalhöjningar på ädelmetaller. Detta innebär (som jag förstått det) att folk som har lånat för att köpa papper på ädelmetall, blir tvungna att lägga en procentuellt (ca 20% i det här fallet) större handpenning. Kanske innebär det också att redan köpta papper på ädelmetaller blir dyrare med samma procentsats, men osäker här. Oavsett, folk som inte har tillräckligt med kontanter för att betala de här helt spontana högre priserna, blir tvungna att sälja av delar av sitt köp för att täcka upp den nya kontantinsatsen.
I alla fall, marginalhöjning i fredags av USA. Och idag, måndag, marginalhöjning igen, av Kina. Det här händer inte av en slump, det är så strategiskt av dem det bara kan bli. De är företag som ska bringa vinst till ägarna.
Som jag tror, så kvarstår faktum, att ekonomin verkar... konstig, minst sagt. Då med avseende på länder som sägs vara på gränsen till bankrupt. Jag vet inte i realiteten vad detta innebär eller hur det kan bli så, men uppenbarligen verkar grekland vara rätt långt gånget. 1åriga räntan på en statsobligation ligger sen en och en halv vecka över 100%. Jo, 138%. http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GGGB1YR:IND
Anyway, jag tror de är fullt kapabla att skjuta upp det hela (någon slags kollaps) ett bra tag, speciellt då folk är upptagna med arbete och att leva sina liv, snarare än intresserade av att lära sig något om ekonomi. Man läser nyheterna, och tar allt skrivet för sanning, bara för att det är DN som har skrivit det. Och fair enough. Jag tror i alla fall att de kan skjuta upp det hela - men just bara skjuta upp det. Jag tror vi får en nedgång nu på minst ett år framöver. Konjunkturbarometern (googla) är ett index för huruvida vi är i konjunktur, och den verkar sjunka (kommer ut en ny för sept i veckan tror jag - ska bli väldigt intressant att se). Inköpschefsindex likaså. Kommer nog i nästa vecka, början på okt månad.
Anyway, jag tror på guld/silver långsiktigt - typ tills vi får se slutet på den ekonomiska politik som förs idag. Shadowstats (googla) har en hyperinflation rapport, och samlar statistik över usa. Författaren där trodde 2016, vill jag minnas. Som han förutspådde en hyperinflation i dollar, thus i fiat-valuta. Antingen hit, eller någon annan utveckling - det är val i usa om ca 1 år nu, och vad det åtminstone verkar på nätet så är Ron Paul en uppskattad kandidat (som vill avskaffa fed). Vinner han, så kommer det bli förändring, men det är fortfarande ett ganska bra tag kvar tills dess, mycket kommer hinna hända. Dessutom vill tydligen inte media ta i honom med tång - som sagt, det är stora krafter som rör sig.
Jag vet inte vad annat jag ska satsa på om inte guld och silver. Absolut inte aktiemarknaden, då denna är sjunkande och kommer fortsätta ned. Dock tror jag att ädelmetallerna kommer gå nedåt också, bara för att det finns intressen som vill detta. JP Morgan är förresten stämda av GATA (googla) för just manipulation av silverpriset. Får se hur det utvekclar sig. Kontanter? Jag tror inflationen stiger mer än vad den sägs göra. Åter igen, det finns intressen som vill putsa till informationen som kommer ut, och som jag tror gör detta.