Hej Guru.
Läste också idag Cornucopias artikel (lägger in länken)
http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/dags-for-den-arliga-guldkraschen-salj.html och blev förvånad av den något "tvärsäkra" analysen att silver befinner sig i en kraschad bubbla.
Detta också eftersom Lars endast verkar ha gjort analysen efter att ha studerat grafen över silver priset.
Dock kan ha ju ha rätt (kurvan ser faktiskt också ut som en klassisk bubbelkrasch) även om jag själv inte tror det.
Höjda marginalkrav har tidigare visat sig orsaka rejäla ras för särskilt silver tidigare och verkar ju vara orsaken till raset även denna gång.
Tycker dock att det är bra att Cornucopia vågar gå mot strömmen och hävda sina åsikter. Särskilt de som kanske inte uppskattas av alla. Dock hade jag önskar att han hade gjort en lite mer utförlig analys till varför silverpriset skulle vara övervärderat.
Det finns ju oräkneliga skäl till att silverpriset även på 50 $ nivån är kraftigt undervärderat.
Guld och silver har varit pengar i 6 000 år. Sannolikt kommer de vara pengar ytterligare 6 000 år.
Om alla pengar som finns idag skulle växlas in i guld och silver skulle priserna på guld och silver stiga cirka 100 gånger mot idag.
Det råder brist på fysiskt silver i världen och det finns endast cirka 10-15 års silver kvar att bryta i jorden.
Silver har cirka 10 000 användningsområden i industrin samtidigt som den håller på att återupptäckas som en valuta.
En internationell bubbla brukar också kännetecknas av att "alla" pengar världen över rusar till samma tillgångsslag.
Hur många känner idag folk som köper fysiskt silver (utanför detta forum)?
Jag tänker sticka ut hakan och säga att silver inte befinner sig i en kraschad bubbla.
Fysiskt silver just nu är däremot en enastående möjlighet till en god investering. Sannolikt är det rea just nu och vi kan säkert se fram emot en rejäl prisstegring inom kort som säkert kommer hämta hem en stor del av "raset".
Att investera i ädelmetall kräver lite nerver och framför allt att man läser på. Stora svängningar är vardagsmat.
Om ni är rädda för att investera vid fel tillfälle, sprid ut köpen på flera tillfällen.
Om ni är riktgt rädda. Avstå från att köpa. Eller köp lite och de pengar ni kan avvara.
Själv tror jag dock att det är ett väldigt bra tillfälle att köpa. Jag kan inte annat rekommendera att gå all-in nu.
Dock tror jag att vi kommer få se stora svängningar även framledes och många fler kommande marginalkravshöjningar. Dock tror jag det dröjer till nästa marginalkravhöjning.