|
MrN
|
Hej, är sugen på att lägga en del av mitt sparkapital i Guld eftersom jag är lite orolig över läget i världen så som det ser ut nu... dock kan jag inte bestämma mig för om jag föredrar 1 oz mynt eller 100 g tackor...
Fördelar jag ser med tackor (100 g) är lägre spread såklart, och även att jag tror att de kommer vara lättare att sälja av i framtiden om krisen löser sig och man då vill gå ur guldet...
Fördelen jag ser med mynt (1 oz) framför tackor är i det fall vi skulle hamna i ett hyperinflationsläge; då tror jag det är bättre om man har en del av sitt guld i mindre valörer i de fall man skulle behöva använda sitt guld till "byteshandel"; och även om detta mardrömsscenario inte inträffar fullt ut så tillåter ju mindre valörer att man kan sälja av mindre delar av sitt innehav åt gången om det skulle behövas...
Har även sneglat lite på 20 g tackorna idag, men misstänker att det handlas mindre med dessa än vad det görs med 1 oz mynt och 100 g tackor?
Detta kan vara ett helt irrelevant resonemang då guld ändå är guld oavsett form, men är ändå nyfiken på att höra lite åsikter kring detta... Så är det några andra som har haft liknande funderingar, och vad ni då har kommit fram till?
/N
|
|
|
Nikon
|
De mest välkända mynten kan nog vara lättare att byta/sälja än tackor.
Bankerna förbjuder mynt (lagligt betalningsmedel) i bankfack.
|
|
|
Despierto
|
Om din krismedvetenhet är på den nivån att du tänker byteshandel ska du kanske titta på andra produkter också. Strängt taget gör man ganska få tolvtusenkronorsaffärer på daglig basis och det kommer att känns bra surt att betala 31 gram guld för en enkel bilreparation, ett tandläkarbesök eller en kasse mat.
|
|
|
JRX
|
Citat: Ursprungligen postat av Nikon Bankerna förbjuder mynt (lagligt betalningsmedel) i bankfack. Bankerna har väl bara sagt att de inte försäkrar mynten. Det finns väl inget direkt förbud? För övrigt är det väl inte fel med lite av varje, dvs mynt och tackor i guld och silver.
|
|
|
SP
|
Kanske fel tråd att skriva i, men om det skulle gå så långt som byteshandel kan man väll göra som vikingarna gjorde. Alltså klippa isär mynt/ tackor och sedan gå på vikten genom att väga mängden silver/ guld genemot vad varan är värd?
|
|
|
Despierto
|
Citat: Ursprungligen postat av SP Kanske fel tråd att skriva i, men om det skulle gå så långt som byteshandel kan man väll göra som vikingarna gjorde. Alltså klippa isär mynt/ tackor och sedan gå på vikten genom att väga mängden silver/ guld genemot vad varan är värd? Men det gjorde man pga brist på växel så att säga... Här kan man välja att köpa växelkassa från start. Jag menat inte att man ska enbart köpa små mynt och silver men om man har de tankarna kan det vara värt att köpa några Dukater eller andra små mynt samt lite silver.
|
|
|
kaase
|
Citat: Ursprungligen postat av SP Kanske fel tråd att skriva i, men om det skulle gå så långt som byteshandel kan man väll göra som vikingarna gjorde. Alltså klippa isär mynt/ tackor och sedan gå på vikten genom att väga mängden silver/ guld genemot vad varan är värd? North West Mint har ett mynt som de kallar Stagecoach Silver. Det är förpreparerat för att delas i fyra quarter-ounce bitar. De saluför det som ett Mad Max-mynt för post-apokalypsen. "For when you have to get out of Dodge". :)
|
|
|
Börjesson
|
Citat: Ursprungligen postat av Nikon Bankerna förbjuder mynt (lagligt betalningsmedel) i bankfack. Det gäller väl bara de mynt som faktiskt är lagligt betalningsmedel? Dvs inte Krugerrands t ex. Och, som sagt, något förbud är det inte heller, utan "bara" att kontanter inte omfattas av bankfackets försäkring. Citat: Ursprungligen postat av MrN Fördelen jag ser med mynt (1 oz) framför tackor är i det fall vi skulle hamna i ett hyperinflationsläge; då tror jag det är bättre om man har en del av sitt guld i mindre valörer i de fall man skulle behöva använda sitt guld till "byteshandel" Ur det perspektivet är nog även 1 oz-mynt för stora. Köp några sovereigns t ex, och kanske ännu hellre lite silvermynt, som torde vara mer lämpade att "köpa mjölk" för i ett krisläge. Sedan är det väl mer en smaksak om du vill ha resten av guldet i mynt eller tackor eller en blandning. Guld är som jag ser det inte i första hand till för att rädda livhanken i själva krisläget, utan för att man ska ha något av värde med sig till andra sidan av krisen.
|
|
|
wricky
|
svaret på din fråga är soveriegn.
Mindre guldmynt med låg premie och låg spread.
Igenkännbar, plus mera handterbar storlek.
|
|
|
Despierto
|
Citat: Ursprungligen postat av wricky svaret på din fråga är soveriegn. Sovereign är ett mycket trevligt litet mynt men... Dagens värdering är ca 3000 och det är en hel del. Jag köper sällan en enskild vara eller tjänst för så mycket fiat. För att vara ett guldmynt är det mycket känt men antagligen skulle mindre än 1% av alla svenskar känna igen det. Jag skulle verkligen rekommendera Dukater eller silver för katastrofkassan.
|
|
|
Nikon
|
Citat: Ursprungligen postat av Börjesson Citat: Ursprungligen postat av Nikon Bankerna förbjuder mynt (lagligt betalningsmedel) i bankfack. Det gäller väl bara de mynt som faktiskt är lagligt betalningsmedel? Dvs inte Krugerrands t ex. Och, som sagt, något förbud är det inte heller, utan "bara" att kontanter inte omfattas av bankfackets försäkring. Jodå. Det är förbjudet. De utför dock ingen kontroll av vad du lägger i facket. Men i de lägen banken öppnar facket med våld så har de rätt att omedelbart beslagta alla lagliga betalningsmedel som finns i facket. Allt detta står i villkoren för bankfack. Krugerrand är väl lagligt betalningsmedel i Sydafrika?
|
|
|
Tel
|
Olika storleker skulle jag tro är bäst. Spelar nog ingen roll vilket form det har men rent guld (99.99) är igenkännbart överallt och dessutom går att klippa upp. 90% mynt är mycket hårdare.
|
|
|
Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.