Jag heter Markus Andersson och är konstnär. Mina inspirationskällor är bland annat naturen, historien och samhället idag. För några år sedan målade jag en tavla som blev mycket omskriven, den hette "Svenska Syndabockar" och föreställde den för statsministermordet anklagade Christer Pettersson och en get ute i den svenska öknen. Jag blev förstås själv syndabock på kuppen i det trånga svenska kulturlivet.
Konstvärlden är idag lika korrumperad och förljugen som ekonomin.
Och likheterna är många, stora namn inom konsten som Jackson Pollock, vilkens tavlor idag bringar några av världens högsta priser är rena bluffar. Hela Pollocks karriär var en produkt av CIA som i hemlighet banade väg för " geniet" genom att skapa en efterfrågan som inte fanns. Detta är ett talande exempel som förklarar hur det kommer sig att konstvärlden och konstmarknaden ser ut som den gör. Politisk support av önskvärda propagandister som kallar sig konstnärer är snarare regel än undantag.
Traditionen inom konsten, dvs ädelmetallen, och andra sidan, motarbetas med hårda medel. Förtal, utfrysning och till och med polis har använts för att bekämpa traditionen dit allt räknas som inte underordnar sig tidens dogmer.
Trots detta så tingar den traditionella konsten högst i längden, medan trendiga "stora" konstnärer som sysslat med kubism, abstrakt expressionism "blablaism" är bortglömda på några årtionden.
Odd Nerdrum som jag varit gäst hos många gånger har nu dömts till två års fängelse, officiellt för skattefusk. Hans figurativa och föreställande målningar går för miljonbelopp på den verkligt fria marknaden, dvs den som inte är politisk styrd.
I min konst försöker jag själv att uttrycka mig klart och enkelt, jag vill inte gömma mig i någon -ism, eller skydda mig bakom ytliga moden inom konst och samhälle.
Jag tror på ett tidlöst uttryck med folklig förankring. Oftast vill jag inte skrika ut mitt budskap utan bara lätt och självklart uttrycka mig i en ganska lågmäld ton.
Konstvärlden är tack och lov stor och utomlands finns ganska starka motkrafter mot den politiska styrningen av konsten. Till exempel blev jag själv inbjuden att delta i Florence biennalen år 2003. Denna Biennal profilerar sig med att slå ett slag för det traditionella måleriet. Där erhöll jag som enda svensk Magnus medici medaljen för mitt måleri. (Bland tusen deltagare från många olika länder delades ut sammanlagt femton medaljer.)
Senare i höst ska jag också delta på en annan stor internationell utställningen på Louvren i Paris. Där ska jag ställa ut mina målningar som handlar om jämlikhet. Se gärna min hemsida.
www.andersson-markus.seJag har också haft flera utställningar genom åren i länder som Sverige, Tyskland, Italien och Norge.
Regelbundet bedriver jag undervisning i teckning och måleri, och håller med jämna mellanrum föreläsningar om korruptionen i konstvärlden där jag också försöker uppmuntra till egna initiativ för ett friare och sundare kulturklimat.
Målningen jag presenterar här heter " Crashing JP Morgan " och föreställer en vacker kvinna i sina bästa år som nöjd räknar familjesilvret i form av gamla silvermynt. Tavlan kom till i samband med att jag själv fick klarare insikter kring ekonomi och ädelmetaller.
Den lilla människan kan om hon törs lita till sig själv.
Bilden skriker inte ut sitt budskap och det är en del av poängen, vi befinner oss inte på Wallstreet bland kostymklädda herrar och damer, utan vi befinner oss på kammaren på den lilla täppan och därifrån ska kampen föras.
Tavlan är en oljemålning, 75 gånger 90 cm med ram, den är målad med marknadens finaste färger (Old Holland) på handpreparerad linneduk vilket gör att den utan problem kommer vara i gott skick de närmaste tusen åren.
/ Markus Andersson