Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Gold to Go expanderar
Gold to Go expanderar
2011-10-07 11:55 # 1
Flavian
Jag har noterat att det tyska företaget Gold To Go för tillfället tycks vara inne i en expansiv fas vad gäller den tyska verksameheten. Sedan 2009 har Gold to Go ställt upp 17 guldautomater i Tyskland och den senaste veckan har man ställt upp så mycket som två stycken.

Det tyska företaget tillverkar varuautomater som säljer mindre guldtackor och guldmynt i vikter från ett gram upp till ett uns. Kanske är anledningen till att man inte säljer större tackor att marginalen är för låg. Jag vet inte.

Intressant för Liberty Silver är att dessa automater kan komma till Sverige och ta upp konkurrensen med Liberty Silver. Jag tror att det kommer att dröja innan vi får se dem här i Sverige, men förr eller senare kommer de. Det är jag säker på. Jag tror att idén med guldmyntsautomater är så genial att det är frågan om början till en att sådana automater får global spridning precis på samma sätt som IKEA, Hennes&Mauritz och så vidare. Dessutom är det inte lika omständigt att ställa upp en guldautomat som att bygga ett IKEA-varuhus så i det här fallet kommer den globala närvaron att komma snabbare.

Oavsett hur detta kommer att påverka Liberty Silver så tror jag att automaterna bevisar att guld ligger rätt i tiden. kanske kommer det att bli så att automaterna kommer att ta över handeln med småtackor och mynt, medan företag som Liberty Silver kommer att behärska marknaden för större tackor. Vi får se, men Gold-to-Go:s idé tycks vara att göra Tyskland till "provbänk" för idén för att sedan bli ett lika globalt företag som Coca-Cola.
2011-10-07 11:56 # 2
Despierto
Undrar vad bubbel-profeterna har att säga om detta...
2011-10-07 12:03 # 3
MFC
Jag är ytterst tveksam att detta kommer till Sverige. Inte på något sätt för att jag misstror "varan" för det gör jag inte i dessa tider, däremot riskerna (enl. säkerhetsföretag m.fl.).

Jag kan ha fel men detta tror jag inte ni kommer att få se i Sverige.
2011-10-07 12:04 # 4
Flavian
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Undrar vad bubbel-profeterna har att säga om detta...

Om du räknar mig till bubbelprofeterna blir mitt svar att fiatpengar är världshistoriens största bubbla och att denna bubbla håller på att spricka.

Steg ett i att bygga upp ett sunt och globalt monetärt system måste vara att guldmynt kommer ut i allmänhetens ägo och att det byggs upp en infrastruktur för att ahntea utbetalningar av guldmynt. Detta ser vi nu.

Steg två är att det uppstår ett system med FRB på guldbasis. Om detta system är sunt, det vill säga kvaliteten på fordringarna är hög, så kommer successivt efterfrågan på fysisk metall att avta. Vi får i så fall ett globalt monetärt system som bygger på en blandning av säkra fordringar och en fraktion fysisk metall för att stilla smyckesindustrins utag.

Så vad om kommer att hända först är att det kommer att ställas upp fler och fler guldautomater, att därefter ett guldbaserat FRB-system kommer att uppstå och när köerna till guldautomaterna har försvunnit så har vi en sund pappersvaluta utan värdefluktuationer gentemot guldet.

Det var det vi hade under 1800-talets slut och 1900-talets början.
2011-10-07 12:34 # 5
Flavian
Jag läste just att Gold-to-Go har för avsikt att ställa upp 500 automater i Tyskland, Österrike och Schweiz och att dessa 500 automater skall drivas i egen regi, medan i övriga världen företaget skall drivas av genom franchising.

Vi får se hur det går för Gold-to-Go, men jag tycker att det är spännande att följa bolaget. Hade det varit ett publikt aktiebolag så hade jag gärna satsat en slant.
2011-10-07 12:35 # 6
Scarecrow
Flavian:

Du har ju sunda åsikter, men jag undrar varför du inte äger fysiskt guld själv? No offense, men det blir ju lite motsägelsefullt. Eller ser du bara att pappershandeln (aktier, guld) är ett snabbare sätt att göra pengar just nu? Om man satsar rätt hela tiden förstås.

Själv är jag tveksam till att guldautomaterna kommer att slå igenom. Av flera skäl varav säkerheten är det främsta. Men jag kan ju ha fel. Trodde aldrig att Linas Matkasse skulle slå heller. Jag missbedömde dock att svenskarna inte orkar handla mat själva, låt gå ännu mindre orkar tänka ut vad de vill äta.
2011-10-07 13:21 # 7
Flavian
Jag tror att guldpriset kommer att fortsätta stiga. Det är ju ingenting annat än att tro att centralbankerna kommer att lyckas uprätthålla en positiv inflationstakt, vilket ju som bekant är deras heliga ko.

Varför äger jag idå nget fysiskt guld?

Njae, jag har tagit en liten risk genom att bevilja Bairds kredit. Bairds är ett brittiskt företag som handlar med guld. Jag gör den bedömningen att Bairds är ett lönsamt bolag eftersom det finns en stor efterfrågan på guldmynt för tillfället. Bairds har gna smältfaciliteter och bolaget kan själv tillverka tackor och mynt.

Så även om min fordran mot Bairds är ställd i guld, det vill säga om jag reser till London så kan jag kliva in hos Bairds och begära utbetalning inte av pappersvaluta utan av real bling så tror jag att Bairds kommer att kunna betala därför att bolaget finns i en lönsam bransch. Jag är dock ytterst medveten om att det finns en motpartsrisk och att en sådant guldkonto inte omfattas av insättningsgaranti samt att det är frågan om Fractional Reserve Banking.

Detta är emellertid ett billigare sätt att dra fördel av ett stigande guldpris än att äga real bling.

För övrigt tror jag att börsen kommer att falla så länge det finns lättförtjänta pengar i guld, men samtidigt kan inte guldets köpkraft uttryckt i andra varor och tjänster stiga snabbt för evigt. Om man kunde köpa en hel gård för ett gram guld så vore guldet helt klart övervärderat, men dit har vi inte ännu kommit.

Problemet är bara att vi inte vet när guldet verkligen har blivit övervärderat. Jag gissar dock att om lönerna fortsätter falla räknat i guld så kan de inte gärna sjunka till samma nivå som innan 1:a världskriget räknat i guld utan att guldet har blivit övervärderat. 1914 tjänade en svensk arbetare i genomsnitt 42 öre per timma och guldet kostade 2,48 kronor per gram. Det betyder att en arbetare fick slita i nästan 6 timmar för att få ihop till ett gram guld. Så sett är guldet långt ifrån övervärderat vid ett pris per gram på cirka 360 kronor idag. Det skulle ju betyda att 1914 års genomsnittliga timlön i dagens pengar skulle motsvara cirka 60 kronor och ytterst få är beredda att joba för mindre än 100 kronor per timma. Så guldet kan fortsätta att stiga till och med UTAN ytterligare inflation. Alla som tror att vi inte kommer att få se ytterligare inflation kan vara snälla att räcka upp en hand!

Men jag är övertygad om att guldpriset kommer att fortsätta stiga fram till dess guldet är fundamentalt övervärderat. Observera att jag just sade att jag tror att det är en bra bit fram till dess. När guldet har blivit fundamentalt övervärderat kommer emellertid inte inflationen i papperspengar att upphöra. Konsumentpriserna kommer att fortsätta stiga räknat i pappersvaluta.

Var skall då alla pengar som söker avkastning ta vägen? Guldet har börjat falla i reala termer och inflationen i pappersvaluta fortsätter. Jo, den dagen kommer pengarna att strömma in på börsen och en otrolig börshausse att inledas. Därför har jag satsat nästan allt på aktier i väntan på den dagen som jag tror kommer, men inte vet när den kommer. Många kommer att köpa aktier och betala med guld.

Dessutom om den ränta som folk refererar till kommer att vara guldräntan så kommer detta att betyda att vi får mycket låga räntesatser och får vi mycket låga räntesatser i en verkliga pengar så kommer börsen att stiga som en raket.

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt