Jag ber om ursäkt för mina bristande kunskaper inom ekonomi då jag inte har någon ekonomisk utbildning på eftergymnasial nivå. Så därför ber jag om hjälp att reda ut det jag börjat fundera på.
Jag har alltid trott att Sverige exporterar mer än vi importerar.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Bytesbalansen/ Och slagit mig lite för bröstet som bor i ett så fint land som har ordning på sin ekonomi. Men kan det verkligen stämma?
När jag gick igenom alla mina saker så insåg jag att allt var tillverkat i något annat land: soffa, säng, dator, teve, bil, stolar och till och med min kyl, frys och spis. "Dock kanske vissa komponenter är tillverkade i Sverige?" Efter lite grubblande kom jag på att jag hade en Elektrolux-dammsugare. Med ett stolt leende på läpparna tittade jag under dammsugare där det stod ” Made in EU”. Åhh!
Men jag gav inte upp. Jag måste ju ha något som är tillverkat i Sverige. Efter ett tag kom jag på att jag hade två ”svenska” Tiger-jeans som bara måste vara tillverkade i högkostnadslandet Sverige om man ser hur mycket dom kostade. Jag log igen och gick och tittade på jeansen: ” Made in Tunisia”. Vad fan!
Till slut kunde jag le igen efter att ha hittat ett antal böcker som i alla fall var tryckta i Sverige – vart pappret var tillverkat stod aldrig.
Så min slutsats var att det måste vara något fel i uträknandet av bytesbalansen. När jag köper en Nike-tröja för 500. Räknas importen till Sverige som 500. Eller räknas bara tillverkningskostnaden på 15 kronor som import?
Så får Nike en vinst på 485? (borträknat moms, skatter och löner) som sugs upp i det multinationella företaget och försvinner från Sverige. För 52 av väldens 100 största ekonomier är multinationella företag.
http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00000/Globalisering_och_mult_130a.pdf Hade man räknat hela tröjan – 500 – som import så hade väl de flesta länder haft sinnessjuka underskott i bytesbalansen. För tror inte Indonesien och andra lågkostnadsländer är de multinationella företagens primära marknad. För de multinationella företagens pengar måste väl ha kommit någonstans ifrån?
Förr i tiden var ofta mannen ensam försörjare till hushållet medan kvinnan var hemma med barnen. Nu arbetar även kvinnan och det har blivit stora nedskärningar på försvaret, sjukvården, skolan, pensionerna, äldreomsorgen och så har vi haft fantastiska effektiviseringar inom industrin. Men fortfarande har vissa det svårt att gå runt. Visst, vi levde mer spartanskt förr i tiden och lever nu i ett konsumtionssamhälle. Men samtidigt hade vi fler barn. De fasta kostnaderna har ju ökat monstruöst. Tyvärr har jag ingen källa, men som jag kommer ihåg så har den fasta boendekostnaden av disponibel inkomst ökat från 10% till 40 % på 50 år. Vi borde ha MINST dubbelt så mycket pengar.
Något måste väl vara fel?
Är det bytesbalansen som är felaktigt uträknad? Eller är det expansionen av snyltarjobben som lever på andras produktivitet: aktiemäklare, byråkrater, försäljare, journalister, jurister och politiker?
En teve- journalist fyller ju ingen funktion överhuvudtaget för produktiviteten i ett samhälle och är likställd med en arbetslös. Det skulle ju inte påverka Sveriges ekonomi om han sköter sitt jobb eller om staten istället gav honom pengar för att pilla navelludd. Det enda han/hon hjälper till med är att låta oss fly verkligheten för en stund. Men han producerar inget.
Eller är det bankernas fel att vi inte fått det mycket bättre? Bankerna som parasiterar på samhället och snor pengarna genom en ständigt tickande ränta?
Om jag förstått det hela någorlunda rätt så lånar de alltså 1 000 000 och lånar sedan ut 9 000 000. De betalar te.x 2% ränta på den där miljonen. Vilket är 20 000 per år. Medan de lånar ut 9 miljoner till te.x 4% ränta. Vilket betyder att de får in 360 000 per år. En vinst på 340 000 per år per lånad miljon -
per år. Kan det där verkligen stämma? Det låter ju helt sjukt.
Sammanfattning av frågan. Stämmer verkligen uträkningen av bytesbalansen och varför har vi inte fått mycket bättre levnadsstandard?