Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < GULD ÄR INTE PENGAR - enligt Ingves
GULD ÄR INTE PENGAR - enligt Ingves
2011-10-27 15:28 # 1
Solidus
Hans: Hej! Vad är planerna för riksbankens guldreserv? Sveriges har ju minskat, till skillnad från många andra länders...och en sak till anser du att guld är pengar?
Stefan Ingves: Vi har nu en lagom guldreserv, och guld kan ju säljas och då får man pengar, men formellt är inte guld i sig pengar eftersom guld som sådant inte i juridisk mening är vad vi kallar gillt betalningsmedel.

Säger bara HA-HA-HA, jag har svenska sedlar, inte så gamla, där står att pappret kan växlas mot guldmynt
Ställde några frågor till Ingves som " är det inte dags att börja köpa in guld och varför inte sälja 20 kronorna i guld från 1925 till samlare, ligger på ca 8-9000 kr/st och för pengarna köpa guld från Boliden" men mina frågor blev obesvarade
i dagens chatt på DN ;-(
2011-10-27 16:08 # 2
Flavian
Faktum är att om parterna uttryckligen avtalar att en skuld som är ställd i guld inte får betalas genom att motsvarande summa i papperspengar sår är ett sådant kontrakt giltigt enligt svensk lag och i den meningen är guld faktiskt lagligt betalningsmedel för sådana skulder.

Dessutom är fysiskt guld givetvis pengar.
2011-10-27 16:47 # 3
lunar
Jag tror att det är så här vissa länder tänker vad gäller guldreserverna :

Fysiskt Guld = Det dom vet att dom har i valvet

Psykiskt Guld = Det dom tror att dom har i valvet ;) Tänkte på Fort Knox

Måste ju skoja till det lite i den trista höstrusket.
2011-10-27 18:46 # 4
Despierto
Stefan Ingves, knappast någon man bör lyssna på alls med ett undantag: om man har ett räntebärande lån och han uttalar sig om räntan. Annars struntar man i vad banklakejer säger. Titta, det rimmar...
2011-10-27 20:05 # 5
marcandrew
Angående 20kr från 1925. Archie Tonkin föreslog samma sak på 70-talet att man skulle sälja mynten och köpa tackor. Att man inte gjort detta är ofattbart dumt. Om sanningen ska fram så finns nog inte dessa 20kronors mynt längre och har inte funnits på väldigt, väldigt länge.... Gissar jag iallafall.
2011-10-29 12:24 # 6
Newton
Ledsen att påpeka detta, men jag tycker att du misslyckas i ditt raljerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Stefan Ingves: ... guld kan ju säljas och då får man pengar, men formellt är inte guld i sig pengar eftersom guld som sådant inte i juridisk mening är vad vi kallar gillt betalningsmedel.

Orden 'formellt' och 'juridisk mening' visar att Ingves mycket väl förstår att de svenska pengar är ett juridiskt påhitt.

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt