Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Hur upptäcka falskt silver!
Hur upptäcka falskt silver!
2011-01-18 21:23 # 1
Anonym
Nu när priset på silver rusar i höjden så gör säkerligen falskmynteriet det också.

Vad har ni för bra tips att upptäcka förfalskat silver?

Listar några av de metoderna jag hört talas om:
-Magnetism
-Överensstämmer vikten som anges
-Den specifika klangen i silver
-Syra
-Ultraljud
-Densitet
-Ledningsförmågan av ström
-Skrapa med vasst föremål för att upptäcka tunn försilvring
-Värmetest

2011-01-18 22:39 # 2
Anonym
Magnetism är smidigt men det finns så många andra ickemagnetiska material, så bara den testen kan man inte lita på.
Specifika vikten är ett rätt säkert sätt, skiljer 15-20% mellan silver och försilvrad koppar, så det är lätt att få tillförlitligt besked.Men håller man sig till cirkulerade standardmynt eller Liberty Silvers mynt så är risken praktiskt taget obefitlig att råka ut för en förfalskning, speciellt om man har möjlighet att jämföra med garanterat äkta mynt.
Och skrapa lätt och titta i mikroskop avslöjar lätt försilvrade föremål.

/GeGe
2011-01-19 00:08 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Läs gärna denna guide: Hur kan jag med hjälp av densitet och volym avgöra om mina ädelmetaller är äkta?

Jag har faktiskt sett "förfalskade" (eg. är förfalska fel ord då metall inte går att förfalska) Silver Dollars (alltså inte Silver Eagles utan Silver Dollars) från Asien men det skiljer för både vikt och volym.

Ett annat indikativt sätt är klangen på metallen. Prova att hålla två silvermynt i ytterkanten och slå dem lätt mot varandra. Du får då ett högt klingande ljud. Om du testar motsvarande med ex. två enkronor i nickel får du ett mörkt dovt ljud.

Probersyra är också bra. Just nu har vi ingen probersyra i lager för silver så jag får väl rekommendera "konkurrenten" Sargenta. Sargenta säljer en hel del ädelmetalltillbehör men kanske inte alltid till så attraktiva priser.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-19 00:10
2011-01-19 00:21 # 4
Anonym
Ännu bättre är att använda en våg:

Gör så här:
a) väg myntet och anteckna vikten
b)fyll en liten behållare med vatten,ställ den på vågen och tarera(=nollställ)
c)sänk nu ner myntet som är fastsatt i en tunn tråd(enklast mkt tunn koppartråd),utan att nudda botten,och notera viktökningen.
d)den specifika vikten = vikten/viktökningen

Det här ger mycket god noggrannhet, brukar använda metoden för ädelstenar med utmärkt resultat.
Att mäta myntets volym med mätglas ger en stor osäkerhet, vattnet "klibbar" pga ytspänningen fast på glaset och ger inte ett tillförlitligt mätvärde.
(Det är inte jag som hittat på metoden, det gjorde en farbror som hette Arkimedes för längesen...)

/GeCe
2011-01-19 00:37 # 5
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Läs gärna denna guide: Hur kan jag med hjälp av densitet och volym avgöra om mina ädelmetaller är äkta?

Jag har faktiskt sett "förfalskade" (eg. är förfalska fel ord då metall inte går att förfalska) Silver Dollars (alltså inte Silver Eagles utan Silver Dollars) från Asien men det skiljer för både vikt och volym.

Ett annat indikativt sätt är klangen på metallen. Prova att hålla två silvermynt i ytterkanten och slå dem lätt mot varandra. Du får då ett högt klingande ljud. Om du testar motsvarande med ex. två enkronor i nickel får du ett mörkt dovt ljud.

Probersyra är också bra. Just nu har vi ingen probersyra i lager för silver så jag får väl rekommendera "konkurrenten" Sargenta. Sargenta säljer en hel del ädelmetalltillbehör men kanske inte alltid till så attraktiva priser.

Torgny, "förfalskade" måste väl vara OK?, det är ju själva mynten som förfalskas, inte metallen. Jmfr. fake coins.
Vad ska man annars använda för bra ord? Omskrivningar typ "tillverkade av fel metall" blir ju lite tungrott i längden...

/GeCe
2011-01-19 00:51 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
GeCe, hmm det har du ju rätt i. Myntet kan ju "förfalskas" men inte metallen. Har alltid känt mig dum om jag använt det begreppet.
2011-01-19 09:26 # 7
Anonym
Tja, det är väl en definitionsfråga om man kan förfalska metallen... Det finns ju t.ex. kinesiska "silvertackor" på ebay som är gjorda av någon slags legering av mest bly och lite andra metaller. (Jag har kollat en sådan med röntgenspektrofotometer, XRF men man får inte så exakta svar på de ämnen som det är mindre mängder av när ett grundämne dominerar). Ser NÄSTAN ut som silver, och vikten är nästan rätt.

/Björn
2011-01-19 10:03 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Tja, det är väl en definitionsfråga om man kan förfalska metallen... Det finns ju t.ex. kinesiska "silvertackor" på ebay som är gjorda av någon slags legering av mest bly och lite andra metaller. (Jag har kollat en sådan med röntgenspektrofotometer, XRF men man får inte så exakta svar på de ämnen som det är mindre mängder av när ett grundämne dominerar). Ser NÄSTAN ut som silver, och vikten är nästan rätt.

/Björn

Kineserna tycks ha blivit världsledande på förfalskning, de flesta förfalskningarna av alla slag kommer därifrån.
2011-01-19 16:49 # 9
Anonym
Hej,

Jag har köpt en Amput-våg via Libertsilver som visar 100-dels gram dvs 0,00 gram, samt ett Cocraft-skjutmått med digital display som visar 100-dels mm dvs 0,00 mm. Felmarginalen på skjutmåttet är +/- 0,02 mm på kortare mått, felmarginalen på vågen vet jag inte exakt men tror det rör sig om motsvarande.

När jag vägde och mätte ett 1 oz US silver eagle 2010 (köpt utomlands) fick jag följande värden:

vikt: ca 31,30 gram (vikten pendlade mellan 30,29-30,31 gram)
diameter: 40,66 mm
djup: 2,84 mm

Korrekta värdena enligt US mint är:
vikt: 31,103 gram
diamter: 40,60 mm
djup: 2,98 mm

(Se http://www.usmint.gov/downloads/mint_programs/am_eagles/AMERSILVREAGLE.pdf)

Avvikelserna i procent:

vikt: +0,63%
diameter: +0,15%
djup: -4,70%

Enligt Pantbanken Sverige (kontoret på Mäster Samuelsgatan 44) är dock myntet äkta dvs 1oz silver. Jag har även förstått vid diskussioner med en professionell silverhandlare att denna typ av avvikelser förekommer eftersom präglingsprocessen inte är fullt så exakt som specifikationerna ger sken av.

Nu tänkte jag höra om det är någon annan som mätt och vägt sina silvermynt, US silver eagle eller andra? Vad får ni får värden och hur överensstämmer de med tillverkarens officiella specar?

Någon som stött på en förfalskning och har bilder och/eller vikt och mått på den? Kan man upptäcka förfaskningar endast genom att jämföra präglingen mot ett riktigt mynt eller är det vikt/mått man behöver kolla?

//Peter
2011-01-19 18:10 # 10
förnuft & känsla
Hej Peter,

Känner igen mig i dina funderingar och har många gånger själv ställt mig frågan - är myntet äkta?
Jag har vägt och mätt och gjort alla möjliga tester med mina silver eagles och här är en del av resultaten:

Silver eagle 1995 - vikt: 31,69 gram (rekord år vad gäller vikten?)

Silver eagle 1998 - vikt: 31,26 gram

Silver eagle 2009 - vikt: 31,34 gram

Efter ett mängd samtal med samlare, experter, fysiker och andra intressanta människor är jag idag ganska lugn vad gäller vikt.
Mycket beror på präglingsår. Så länge vi inte pratar om hela gram så är det lugnt. Detta gäller mynten!
1 oz tackor är svårare....

Återkommer med mera info och årtal samtidigt som mer viktinfo efterlyses från andra läsare.

/Förnuft & känsla
2011-01-19 18:26 # 11
GotSilverYet?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Magnetism är smidigt men det finns så många andra ickemagnetiska material, så bara den testen kan man inte lita på.
Specifika vikten är ett rätt säkert sätt, skiljer 15-20% mellan silver och försilvrad koppar, så det är lätt att få tillförlitligt besked.Men håller man sig till cirkulerade standardmynt eller Liberty Silvers mynt så är risken praktiskt taget obefitlig att råka ut för en förfalskning, speciellt om man har möjlighet att jämföra med garanterat äkta mynt.
Och skrapa lätt och titta i mikroskop avslöjar lätt försilvrade föremål.

/GeGe

Dock är silver en aning magnetisk och mycket mer magnetiskt än tex bly.
Finns många intressanta filmer på tuben om detta ämne
.
Magnet Test on a Real and Fake 100oz Silver Bar
HOW TO DETECT A FAKE TUNGSTEN GOLD BAR (ultraljud)
Ring Test on a Real and Fake 100oz Silver Bar(detta är dock inte ett 100%igt test)

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt