Citat:
Man skall notera att han inte tar upp att FEDERAL RESERV är privatägt (han nämner det inte ens).
Mig veterligen så har många centralbanker som inte varit privat ägda även de lyckats ganska fint med att förstöra länders ekonomi och suga ut befolkningen. Svenska Riksbanken var ganska bra på det ett bra tag. Så huruvida Federal Reserve är privat ägd eller inte tycker jag är irrelevant - saken är den att INGEN organisation skall ha makt över pengarna, för oundvikligen kommer ett valuta-monopol leda till korruption och maktförskjutning mot den som innehar det.
Jag är fullt övertygad om att en demokratiskt vald centralbank är lika illa som Federal Reserve. Att det i USA sedan är en konstitutionell fråga må vara. Om jag fick välja skulle jag ha mina pengar i en privat, fristående bank som var konstant övervakad av en eller flera privata försäkringsbolag som garanterade att den inte ägnade sig åt FRB. Mina mynt föredrar jag tillverkade av privata aktörer, och jag föredrar att frivilligt få köpa alla varor och tjänster av privata aktörer.
Bara för att påpeka att ordet "privat" är något bra, och inte något dåligt som kommunister och andra vänstertomtar vill ha det till.