Hej,
Magreflexen säger som många här menar - Skatteverket skulle ta fasta på vilket värde som överförts och det skulle bli förmånsbeskattning.
MEN vid närmare eftertanke skulle ett dans förhållningssätt bli problematiskt givet att vi pratar om mynt som är i cirkulation som legala betalningsmedel i Sverige.
Här är några argument:
- Alla Svenska betalningsmedel, mynt och sedlar, har ett värde som skiljer sig markant från det nominella "fiat"-beslutade värdet.
- Om man skulle börja ifrågasätta pengarnas verkliga värde baserat på vilket medium (papper, guld, silver, nickel, koppar, "upptagning för automatiskt databehandling", pengarna presenteras genom, så skulle det bli stora problem.
- En hundralapp är väl värd en krona, en nu krona kanske 80 öre, en femtiöring kanske 70 öre, etc (bara exempel). En miljon på banken är inte värd något. Nej ett FIAT system bygger just på att staten beslutar att "detta är betalningsmedel", och "detta är värdet".
- Bokföringstekniskt blir det lite problematiskt, men så här kan man se det: Ditt bolag köper ex en enkrona 40% av en säljare för 20 kronor. Du bokför -20 kronor på bankkontot. Tillbaks får du en enda krona, den lägger du i kontantkassan (kanske i ett bankfack). Du bokför +1 krona i kontantkassan. Resterande kostnad på 19 kronor är kostnader hänförliga till kontanthanteringen, möjligen "avgifter kontanthanteringen" eller "valutaförlust". Det är inte förbjudet att göra riktigt dåliga affärer, men det är förbjudet att föra ut värden ur bolaget utan skatt till ägaren. Nu har du alltså en krona i kontantkassan som är legat betalningsmedel, och som man utbetalas för att betala in en krona på årets kvarskatt eller en krona i lön eller annat. Kronan blandas med alla andra vanliga mynt och sedlar i kassan. Att betalningsmedlets medium har ett annat värde än det nominella bör - om någon logik finns i ett fiatsystem - inte spela någon roll alls, och inte utlösa extra förmånsbeskattning vid utbetalning som lön. Jag talar om principer, jag uppmanar ingen att göra så här, men jag menar att det måste vara lagligt.
- Cirkulerande mynt och sedlar är väl omgärdade av regler för hanteringen? Jag kan inte smälta ned kronan eller exportera den för att realisera metallvärdet på världsmarknaden. Värdet är således bara en krona, och inget annat, eftersom regler gör att jag inte kan göra en tacka eller ett smycke av det.
Om någon prövar detta eller hör något om det från sin revisor, skriv gärna här i tråden. Jag tycker Trådstartaren ska ha en eloge - det här är ju jättekul. Systemet liksom motarbetar sig självt genom principerna för FIAT - det är ju staten som ska besluta värdet, och så har de gjort. Värdet av e enkrona är just det.
EN enkrona.
|