Ursprungligen postat av SIMM
Det var "datorgenierna" som skapade systemen, de var dock influerade av Ayn Rands tänkande. Förstår inte hur du fick henne till att skapa datorsystem.
Greenspan kom med i hennes innersta grupp, senare tutatde han i Clinton att minska på utgifterna så reglerade systemet sig självt, vilket från början såg bra ut och det blev högkonjunktur.
Bubblan denna gång skapade man i Asien, men när kapitalet senare drog sig ur blev det kaos där - kaptalisterna räddade sina pengar (med vinst) och skattebetalarna/folket fick ta stöten. Bubblor kommer ju alltid och går, men det är de med svaret-petter som får ta smällen - inte Wall Street och högdjuren.
Senare har Asien vänt på problematiken genom att hålla en låg växelkusr och exporterat mängder med prylar till väst (det kanske någon märkt de senaste 14 åren, eller :-).
Idag är det USA och västvärlden som har problemen. Om då Asiaterna drar sig tillbaka sitt kapital blir det likadant här, vi, folket får betala. Det är ju inte de som har de stora underskotten, det är vi i väst.
Sedan var det som jag skrev, en helt annan förväntning från min sida då jag trodde programmet skulle handla om Internet, dess frihet och icke-reglering etc. Vilken också nu börjar ta slut (med all reglering). Makten som finns i Internet måste regleras för att folkets makt inte skall bli för stor, för inte är det folket som skapar dessa ny regleringar. Internet har ju faktisk varig mer eller mindre självreglerande, med "bordskicket" som självmant vuxit fram och det har fungerat för det har varit vett och sans bakom vett och etiketten (minus alla spammare etc. som bara förstör).
Men om någon inte gillar programmet, så går det att stänga av....
// SIMM