Jag kan svara för Liberty Silver AB:s räkning.
Det är fullt normalt med varians i vikten även för statligt präglade mynt som exempelvis Silver Maples. Min erfarenhet är dock att Silver Maples brukar dock ligga betryggande högt i vikt och väga mellan 31,2-31,5 gram och möjligen än högre emellanåt. Royal Canadian Mint är således relativt generösa jämfört med andra myntpräglare.
Silvermynten vi saluför skickas antingen direkt från präglaren eller från stora underleverantörer med miljarder i årlig omsättning. Präglingen på myntet är tillverkarens garanti för äktheten. Mynten skickas i plomberade boxar till oss. Vi garanterar också självklart äktheten.
Eftersom alla metaller har olika densitet d.v.s. ett fast viktförhållande jämfört med volymen är det svårt att förfalska metaller. En viss metall kan inte förfalskas utan bara efterliknas i densitet.
Några olika tester för att testa silver
-
Probersyra som Liberty Silver för övrigt saluför.Instruktion för hur man går tillväga finns på produktdetaljsidan när man klickar på länken.
-
Arkimedes princip- Mäta/väga för att undersöka att vikten stämmer efter volymen.
- Silver har dessutom en högt klingande ljud. Jämför exempelvis med basmetallmynt genom att hålla två silvermynt i ytterkanten och slå dem lätt emot varandra och jämför med bruksmynt.
Jag tror det är betydligt enklare och betydligt lönsammare att försöka förfalska fiat-pengar än vad det skulle vara att försöka förfalska små silvermynt. Jag har aldrig ens hört talas om existensen av bra förfalskade bullionmynt i silver.