World Gold Council statistik
http://gold.org/investment/statistics/gold_price_chart/#visar att om man köpte guld ( ca 25 USD per gram spotprice) 25 Nov 2008 skulle det har "dröjt" tills 2: e Maj 2011 tills fiat värdet dubblerades.
Det är en dubblering på 29 månader. Det är lätt att titta i bakspegeln men de underliggande faktorerna har inte ändrats till det sämre gällande att investera i fysiskt guld med fortlöpande inköp.
I vilket fall gynnar investeringen ett sparande. Guldet håller minst på sikt sitt nominella fiat värde.
En tanke i det aktuella ränteläget för den som har en låg belåning på exempelviss sin bostad skulle vara att låna ytterligare 200 000 SEK på 5 år med 5 årigt bunden ränta på 3,71% från exempelviss ICA banken.
Amortera 3333 kr per månad och ränta på 617 per månad (före ränteavdraget) 495 ( efter avdraget). Lånet kostar högst 29600 kronor.
För 200 000 kronor kan man köpa ca 16,57 oz guld i präglad mynt. Räknar man med räntekostnaden kommer inköpspriset att vara 229600÷16,57 per oz eller 13850 SEK per oz.
Finns det någon som tror att fiat värdet på guld ligger under 13850 om 5 år?
Det jag gillar mest med min kalkyl är ränteavdraget och inflationens effekt på fiat värdet som är belånat.
Vill man gardera sig med en hedge kan man låna ytterligare 60 000 och köpa lämpliga aktier om man är duktig på den marknaden. Aktieköp tror jag dock inte på själv men det skulle i teori går upp påtagligt om av något mirakel Benarke och Super Mario vänder skutan osv. Gör dem inte det fortsätter guldtåget och kanske silver tåget. Alla ombord!