Då denna diskussion intresserar mig mycket, ska jag försöka delge de saker jag tagit reda på om statlig skuldfri valuta, och penningutgivningens ursprung. Det kommer nog förvåna en del som väljer att läsa allt jag hänvisar till.
Det handlar dels om den "allmänna" uppfattningen om att staten alltid skapar hyperinflation och aldrig gör något bra om den har hand om penningsystemet. Det verkar helt klart finnas en del bevis mot detta genom historien, enligt dem som forskat lite djupare i detta(En av dem är Bill Still som det refererats till här tidigare och vars dokumentärer finns är på LS, men här hänvisas till andra forskare).
Det handlar även om hur en övergång till statlig skuldfri valuta i praktiken ska kunna genomföras och hur den sedan ska övervakas.
Som utgångspunkt har jag valt att göra en förkortad översättning från ”The Chicago Plan Revisited, en rapport skriven av två ekonomer från IMF(Jaromir Benes och Michael Kumhof) som har studerat lösningen på den finansiella krisen. De väljer att gå till botten med problemet, helt enkelt för att de anser att penningsystemet är felaktigt konstruerat. Denna rapport förvånar nog många, då den
INTE förespråkar de metoder som IMF är kända för, exempelvis i fallet Grekland med strikta “åtstramningsåtgärder” och “privatiseringar”. Nedan kommer ett utdrag från den blogg där jag lagt ut översättningen av texten:
”Rapporten härstammar från 1930-talet, då världen, och framförallt USA, förra gången stod inför ett enormt skuldberg som skulle hanteras. Den framstående ekonomen Irving Fisher tog då fram denna plan under namnet ”The Chicago Plan”, men tyvärr användes den inte då.
Det viktigaste i rapporten är att de tänker ändra systemet så att bankerna inte kan skapa pengar som skuld rakt ur tomma intet, mot en ränta. Bankerna ska också ha 100% täckning på sina konton(dvs pengar ska finnas kvar om många människor vill ta ut dem), då kan per automatik inga ”bankrusningar” stjälpa hela systemet. Följande fyra fördelar menade Irving Fisher redan 1933 skulle vara de viktigaste:
1. Mycket bättre kontroll över anledningen till konjunktursvängningar, nämligen snabbt förekommande ökningar respektive minskningar av bankkrediter. Mängden ”bankpengar” kommer alltså inte att gå upp och ner lika mycket då bankerna inte längre får skapa dem som kredit rakt ur tomma intet mot lån med "säkerheter".
2. Komplett eliminering av bankrusningar.
3. Dramatisk minskning av statsskulden.
4. Dramatisk minskning av privata skulder, då pengar inte längre skapas genom att motsvarande belopp i skuld skapas samtidigt.
Dessa påståenden granskades i något som kallas en kalibrerad DSGE-modell, och testerna utfördes på den nuvarande amerikanska ekonomin, som enligt många är omöjlig att få bra igen. Alla fyra påståenden visade sig dock stämma i dessa tester!
En extra fördel är en stor och stabil tillväxt beroende på borttagandet av mängder med störningsmoment i nuvarande system. Dessa är bl.a räntepålägg pga. risk, meningslösa skatter samt den väldigt kostsamma övervakningen av dagens finansiella system. Det nya systemet leder till lägre kostnader, eftersom en del av de knappa resurser som finns, inte längre behöver spenderas för att övervaka lån, vars enda syfte är att skapa en tillräckligt stor mängd pengar för att smörja ekonomin. Pengar kan nu produceras skuldfritt istället.
En annan fördel är möjligheten att driva ned inflationen till 0%, vilket klart motsätter den allmänna tesen om att statligt utgivna pengar alltid leder till hög inflation. Det finns ingen teoretisk grund för detta påstående, och det finns också mycket lite historiska exempel på detta scenario.
Det finns enligt denna rapport inga bevis för att penningsystemet uppkom genom ett privat behov pga. att byteshandel blev för omständligt. Istället var det så att de tidiga penningsystemen tillskrevs någon form av “stat” eller “överhöghet”. Detta för att exempelvis bekosta tempel, kyrkor eller andra sociala ceremonier. (De som byggde ex. en kyrka fick pengar som betalning som kunde spridas i samhället.)
Att ursprunget till pengar debatteras är viktigt för att förstå pengars historiska roll i samhället, för detta leder till en debatt om vem som ska kontrollera utgivningen av pengar. Den allmänna uppfattningen om att pengar skapades privat för att underlätta byteshandel används ofta som ett argument för att utgivningen av pengar ska utföras av privata intressen. Mer specifikt så har historien om det privata behovet och skapandet av pengar blivit ett sätt att övertyga människor om att det nuvarande systemet är det rätta.”
Då texten jag gjort är väldigt lång och att den innehåller massor av länkar samt bilder, så är det enklast att hänvisa till bloggen där allt ligger ute:
Penningsystemets Historia
http://intressantanyheter.blog.se/penningsystemet/penningsystemets-historia/
Skuldfri Valuta och hur övergången kan ske
http://intressantanyheter.blog.se/losningen-pa-skuldkrisen/skuldfri-valuta/
Angående hur det ska fungera efter en övergång, hänvisas främst till Positive Money som har tänkt mest på detta. Enkelt uttryck så är det viktigt med transparens och att folket har möjlighet att påverka samt att man delar upp vem som bestämmer ”mängden” pengar och vad de används till/vem som distribuerar dem. Precis som en del andra i denna tråd redan sagt. Det är också viktigt att ALLA har direkt tillgång till RIX, dvs att alla har direkt tillgång till sina EGNA pengar. (Enligt Bengt Dennis utredning om detta år 2000 är det ingen omöjlighet, men att det inte skulle bli tillräckligt effektivt…det håller jag inte med om 2012.)
http://www.positivemoney.org.uk/our-proposals/
Här är från deras översättning av de två tyska tidningar som också analyserat ovanstående förslag:
http://www.positivemoney.org.uk/2012/09/major-german-newspapers-on-full-reserve-banking/
PS: Jag är väldigt mycket för frihet, precis de flesta här på forumet, så var även de som gjorde ”The Chicago Plan” på 30-talet, fast just penningsystemet verkar inte hanteras bra i privata händer hos några få banker som kan skapa pengarna
utan att ha reserver först, vilket därefter gör att de blir utköpta av oss skattebetalare. Jag äger själv guld/silver just pga detta! DS.