Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Är ädelmetallsamlare ärligare?
Är ädelmetallsamlare ärligare?
2011-02-01 00:58 # 1
Anonym
Är ädelmetallsamlare ärligare än medelsvensson? I allmänhetens ögon har de nog ett rykte som snåljåpar, farbror Joakim har säkert hjälpt till ordentligt med att skapa den inställningen.
Själv tror jag ädelmetallsamlare är ärligare än genomsnittet, är mer känsliga för orättvisa, och har därför halkat in på det här då dom tyckt sig bli orättvist behandlade av systemet. Eller är det bara så att dom är mer sugna på att bli rika? Vad säger ni, om ni felaktigt skulle få en extra guldpeng vid leverans, lämnar ni tillbaka den? Själv tycker jag det är en självklarhet. (Fast jag antar att ingen med alias svarar nej på det...)

/GeCe

2011-02-01 11:06 # 2
Z.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Är ädelmetallsamlare ärligare än medelsvensson? I allmänhetens ögon har de nog ett rykte som snåljåpar, farbror Joakim har säkert hjälpt till ordentligt med att skapa den inställningen.
Själv tror jag ädelmetallsamlare är ärligare än genomsnittet, är mer känsliga för orättvisa, och har därför halkat in på det här då dom tyckt sig bli orättvist behandlade av systemet. Eller är det bara så att dom är mer sugna på att bli rika? Vad säger ni, om ni felaktigt skulle få en extra guldpeng vid leverans, lämnar ni tillbaka den? Själv tycker jag det är en självklarhet. (Fast jag antar att ingen med alias svarar nej på det...)

/GeCe

För mig personligen handlar det mer om "Economic survivalism" än att bli rik.

Jag kan inte tala för alla men jag har aldrig kunnat blint acceptera min omvärld, jag har alltid velat förstå de system jag lever i och under. Jag ställde mig tidigt frågan VARFÖR kan jag byta de här pengarna mot mat? De flesta bara låter vardagen gå men jag har alltid försökt att förstå hur och varför.

Och jag kom ganska snabbt fram till att världen som den ser ut idag spikades efter andra världskriget, och det ekonomiska systemet spikades 1971. Känslan av att "så har det alltid varit" rann av mig väldigt snabbt. När jag senare allt mer började förstå det monetära systemet kunde jag identifiera brister och problem och mer studier av detta ledde till att jag bestämde mig för att det var bäst att börja hedgea. Jag är inte rik, jag tjänar inte mycket och jag har en "arbetarbakgrund" om man nu kan säga så, och just därför har jag inte råd att satsa allt på ett kort - att spekulera i kronan eller någon annan fiat valuta.

Man kan lätt lura sig själv med att de som kontrollerar ekonomin är utbildade ekonomer som vet vad som är bäst, som om det fanns en exakt och objektiv vetenskap som våra högutbildade övermän i centralbankerna är experter på och som vi vanliga människor aldrig kan förstå. Så är det inte! Vad jag har kommit fram till är att ju längre upp man kommer i makten ju mer ideologi och teori är det som styr. I dagens samhälle, i vår tid, är det Keynesianismen som dominerar, men det finns rivaliserande och alterna tiva ideologier, teorier och skolor, och själv sållar jag mig till den österrikiska. Vanligt folk måste utbilda sig själv aoch lära sig hur systemet fungerar, då kommer de att märka att det inte är så stort och oförståeligt och evigt som man kan tro, utan ganska simpelt, och att det finns alternativ.

Jag ska hejda mig nu eftersom jag känner att jag börjar glida iväg på sidorspår :P aja my two (silver)cents.
2011-02-02 00:10 # 3
Anonym
Om fler hade den här insikten skulle det snabbt ändra på saker & ting!

/GeCe
2011-02-02 09:02 # 4
Herr K
Jag kan bara tala för mig själv, men jag är nog lika ärlig som jag är girig. Självklart vill jag tjäna pengar samtidigt som jag ser det orättvisa i dagens ekonomiska system, och personligen tror jag att världsekonomin idag kommer sluta i tragik. Min långsiktiga tanke i detta är att försöka dra nytta av detta genom att köpa ädelmetaller billigt vid lämpliga tillfällen och lägga på hög. Inte för att bli rik, utan för att säkra min framtid. Skulle fiatvalutorna bli värdelösa och jag bli rik på köpet - då är det bara en bonus.

Men för att svara på den ursprungliga frågan: jag vet inte om ädelmetallsamlare är ärligare, men de (vi) är troligen bättre på att se politiska och ekonomiska orättvisor och har viljan att bekämpa denna. Inlägget blev lite off topic, men hoppas det duger ändå :)
2011-02-02 11:44 # 5
Anonym
Folk som sparar i metall är väl som folk som sparar i andra former.
Tror att det finns två kategorier av dem som sysselsätter sig med detta. Dels de som ärvt kulturen från sina föregångare och dels de som med hjälp av internet "upptäckt" denna cykliska uppgång.

Nyfikenheten för omvärlden och en viss dragning åt konspirationsteorier är nog en god psykologisk markör.
Klarsynthet och framförhållning kan vara en annan.

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt