Nordeakunder fick betala dubbelt med sitt Visakort
Har du råkat betala dubbelt någon gång när du betalar kontant? Om du på en restaurang fått en nota på 500-kronor, har du då av misstag råkat betala 1000-kronor, d.v.s dubbelt så mycket? Förmodligen inte, men detta hände häromdagen för samtliga Nordeakunder med Visakort. Transaktioner som gjordes under helgen skall ha dragits två gånger, men problemen rapporteras ha fortsatt långt in på tisdagseftermiddagen. Kundtjänsten skall då ha varit omöjlig att nå samtidigt som Nordeas hemsida inte fungerade normalt. Inte heller den automatiska telefonbanken skall ha fungerat.
För de kunder som handlat för mindre summor under perioden som felet var aktivt kanske problematiken inte blev så stor, men för de som gjorde större transaktioner blev förstås problemet enormt och potentiellt katastrofalt. För en kund rapporteras felet har resulterat i ett minussaldo på hela 6428 kronor. Enligt Nordeas hemsida skall pengarna nu vara återförda till samtliga kunders konton.
Felet visar ännu en gång på att dagens digitala elektroniska infrastruktur för pengar är enormt sårbar. Det är förstås väldigt smidigt när det väl funkar, men så fort något mindre fel uppstår i de allt mer komplexa systemen riskerar samhället att lamslås. Därför är det förstås vansinne och utopi att föreslå eller verka för ett helt kontantfritt samhälle. De som propagerar för att kontanter skall minimeras eller helt tas bort pekar ofta på kostnaderna som fysiska pengar drar med sig, i samband med transport och hantering. Samtidigt så underskattar man i samma veva de kostnader som finns med elektroniska pengar, så som att bygga och underhålla de allt mer komplexa systemen, för att inte tala om kostnaderna som uppstår när systemen havererar.
System som internet bär ofrånkomligt med sig kostnader och slukar enorma mängder energi. Den som inbillar sig något annat rekommenderas att besöka sida “Where the internet lives”
Haverierna i de elektroniska betalningssystemen har under året duggat ganska tätt och trotts att det inte ska kunna hända (“det är mycket osannolikt”) så händer det uppenbarligen ändå.
Branden hos IT-leverantören Evry orsakade mycket allvarliga haverier hos Posten, SJ, SL, och Systembolaget som vi vissa fall varade i flera dagar. Det skulle egentligen inte ha kunnat hända, men det hände ändå.
I april drabbades samtliga av Swedbanks kunder av ett haveri på kvällen som varade i flera timmar då varken kort, mobil- eller internetbank funkade. Det skulle inte kunna hända, då man har parallella backup-system, men det hände ändå.
I slutet av maj havererade 2200 bankomater ägda av Bankomat AB. Det skulle inte kunna hända, då man har parallella backup-system, men det hände ändå.
För mer om det elektroniska betalsystemets haverier och vansinnet med det kontantlösa samhället rekommenderar vi denna artikel samt detta och detta blogginlägg.
Med vänlig hälsning
Gustav Andersson
Liberty Silver AB
Kommentarer
Logga in för att kommentera.