Ursprungligen postat av Obetalbar
Du för ensidigt och onyanserat för fram dina synpunkter och du smetar på mig saker som jag inte skrivit eller antytt och åtminstone i de inlägg jag har sett så lyfter du inte fram några fördelar med pm eller skriver något som inte stryker bankeliten medhårs.
Det är viktigt att olika syn på saker få komma fram. Det är även bra att man kan hjälpas åt och tipsa varandra om vad som händer osv. Men det förefaller inte trovärdigt att personer utan något intresse av pm eller alternativ till den förhärskande synen på ekonomi ägnar timmar åt hundratals inlägg.
Självklart så bör dessa personer få vara kvar eftersom censur är av ondo men det bör också vara tillåtet att varna för dem.
"fundamenta spelar ingen roll" Jo fundamenta är 100% och ensamt avgörande i det långa loppet.
Det du skriver innebär i praktiken : Gör som alla andra, det är vägen till ekonomisk framgång. Historien visar att det är fel väg att gå.
Jag tror också att pm kommer gå ner i pris ett tag till. Men jag köper pm ändå. Försäkring är inte gratis. Försäkring skaffar man sig innan olyckan är här. Inte efteråt. Bättre att köpa pm för tidigt än att inte kunna köpa alls. Kanske kommer jag att tjäna på det. Det är bara en bonus i så fall, inte mitt huvudsyfte. Troligen kommer min ädelmetall bevara värde bättre än en valuta (SEK) som skapas ur tomma intet i form av skulder som aldrig kommer att kunna amorteras varvid politker som behöver köpa röster ser till att mer och mer valuta skapas.
Eftersom pm-papperhandeln är typ 300 gånger större än den fysiska handeln så spelar den fysiska efterfrågan i stort sett ingen roll för spotpriset förrän leveranserna börja tryta. Alltså kommer priserna gå ner ett tag till. Eliten vill naturligtvis att alla affärer och allt sparande ska gå via dem och deras pyramidspel och gör allt för att pressa ner priset på pm.
Om du verkligen är mån om att sprida fakta och rädda folk från dåliga affärer så måste du ju upplysa om vikten av diversifiering. Du bör ju förespråka åtminstone någon andel pm i portföljen. Gör du det ? Det låga och sjunkande guldpriset är ju lika med köpläge. Eller ?
Detta forum är litet ja men jag ville diskutera förekomsten av propaganda i form av köpta skribenter i tex forum överlag. Inte bara LS lilla forum. Jag tror att sannolikheten är stor för att det finns.
Nästan hela vår valutamängd i Sverige är räntebärande. Vi "hyr" den av finanssektorn. Deras vinster är så ofattbart oerhörda. Verkar det logiskt att man inte skulle bedriva något slags skrivverkshamet på sociala medier ? Jag tycker det skulle vara logiskt att finansiella intressen hyr in folk som sitter och skriver bankvänliga inlägg. Information och kunskap är makt. Makten vill behålla makten däför finns starka incitament att kontrollera informationsflödena. Internet är det största hotet mot eliten.
Det vi skriver här genererar sökord. Man måste inte gå in på LS hemsida för att se allt. Det kan nog så många frön det vi skriver här.
LS och dess forum var en faktor som fick mig intresserad av det finansiella systemet. Jag visste ingenting om de här frågorna. Jag hittade LS av en slump genom sökningar på nätet. Sedan började jag läsa på fler forum och titta på andra medier än Bonnier och Schibsted.
För inte länge sedan så trodde jag att riksbanken skapade all valuta i Sverige och att storbankerna lånade ut pengar som andra hade satt in. Jag trodde att det fanns en mer eller mindre fast mängd pengar och att pengatryckande ansågs vara bedrägeri. Nu har jag förstått att vi använder bankers skulder som valuta vilken de skapar ur luft och tar ränta på vilket jag anser vara mer eller mindre en stor bluff. Jag funderar över varför man inte får lära sig i skolan hur pengar skapas eller varför det inte diskuteras i gammelmedier. Jag tror inte på slumpen. Det är systematiskt. Det är ren logik att det måste vara systematiskt underhållande av fakta.