Citat:
Ursprungligen postat av KalleKula
Låt oss säga att vi har ett inflationsmål om 2% (nu snackar man om 4%).
Förstår inte riktigt problematiken. Är det inte bara att trycka 2% nya sedlar och sätta dem i omlopp.
Har hört att förr så fick man högre verkan på landets ekonomi. Tex innan satte man in 1000kr i systemet så ökade ekonomin med ca 1000kr. Men att detta har gått ner. I sådana fall är det väll bara att trycka 10% för att nå inflationsmål om 2%.
Med dessa pengar kan vi väll bygga ut infrastruktur sänka skatter mm.
Tänker jag fel?
Inflation är ett av det enklaste och svåraste/ luddiga begreppen som finns inom ekonomin. Så jag förstår din fundering.
Det finns mycket att skriva om detta men jag håller mig kortfattat och berättar min förståelse om detta. Det finns många teorier där main stream ekonomer har en väldigt suddig bild.
För det första är det bra att skilja på prisinflation (inflation på priser hos varor) och penninginflation (inkl. inflation av monetär bas)
Prisinflation: KPI har du säkert hört talas om, detta är ett statligt mått på prisförändringar i en medelpersons (en som inte finns) konsumtion. Detta mått är egentligen inget exakt mått på prisförändringar utan en snarare en modell (med viktning) där visa typer av manipulation görs. Tex. substitionsvaror som viktar ned visa varor om dom blir för dyra.
Ju mer pengar( som jag def. som sedlar, mynt och fordringar på avistakonton) som trycks ut i ekonomin och används för konsumtion i dessa varuklasser ska ge en effekt av att öka prisinflationen. Det är teorin iallafall.
I detta mått räknas inte priser på bostad eller energipriser med. Så om dessa ökar (vilket iallafall bostäder har gjort) så finns det en prisinflation i bostäder. Men detta tar inte KPI hänsyn till. Däremot är boendekostnad med, som såklart tillfälligt sjunker när räntan sänks. Det finns ett mått som heter KPIF som tar hänsyn till detta, denna är högre än KPI.
Penninginflation: Det finns olika typer av betalmedel (eller pengar som vi vardagligt kallar det).
1. Kronor som staten ger ut i form av sedlar mynt
2. Skuld på kronor ( som "finns" digitalt på avistakonton)
3. Kronor inom banksystemet (RIX) som är affärsbankernas och riksbankens interna skuldbollningspengar. Dessa cirkulerar aldrig utanför RIX-systemet.
Prisinflation kan ske om mer (1 och 2) används för konsumtion i högre takt vilket enligt teorin sker om dessa medel ökar.
Då de flesta (egen teori) använder fordran på avistakonton som betalmedel så tror jag inte att sedlar och mynt kommer göra så stor skillnad på ökad prisinflation.
Så här kan man väl säga: De skulder (krediter) som bankerna lånar ut trissar först upp inflation i assets som inte mäts i KPI.
Jag förstår inte exakt vad du menar men riksbanken säger att dom vill ha så mycket sedlar och mynt som marknaden kräver(hur dom nu kan veta detta). Då detta behov ständigt sjunker så kommer alltså inte riksbanken trycka ut mer sedlar och mynt
Alternativ är då att på något vis öka på privatpersoners avistakonton. Det måste dock ske via banksystemet.
Att öka penningmängden behöver inte betyda att ekonomin går bättre. Ekonomin är inte lika med pengar.
Slutligen: Min egen uppfattning är att prisinflation som staten och banksystemet bidrar med är en stöld mot dina besparingar. Det är inte önskvärt! Därför ska du investera i guld och silver som hedgar mot denna stöld:)