Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Alla pengar bygger på förtroende. Det enda som ger pengar värde är det ömsesidiga förtroendet och förhoppningen att andra människor även i framtiden kommer anse att pengar är värda något. Observera att detta gäller guld likväl som papperspengar.
Felaktigt påstående. Det må vara korrekt vad gäller valutor men guld har också ett inneboende värde. Det värdet ligger i kostnaden att producera och förädla det. Det finns även andra värden valutor inte har men som guld har och det är bl a egenskaperna i själva metallen vilka mer eller mindre saknas helt vad gäller fiatvalutor.
Citat:
Xole: det är precis tvärtom! Det är på grund av att guld har nästan noll ekonomiskt värde som det överhuvud taget kan fungera som pengar. Guld har ett monetärt värde, inte ett praktiskt eller industriellt värde.
Pengar är per definition alltid övervärderade, de skulle annars aldrig fungera som bytesmedel.
Att du menar att guld nästan har noll ekonomiskt värde baserar du på att det inte används i så stor utsträckning inom industrin vad jag förstår? Om du ger guld samma pris som silver, koppar, bly, zink eller järn tror du då att det skulle användas industriellt i större utsträckning? Självklart skulle guld användas och i så stor utsträckning att den bristande tillgången på guld skulle göra det mer värdefullt igen. Ekvationen går därför inte ihop. Guld används inte för att det är för värdefullt - i egenskap av monetär valuta likväl som i sitt inneboende värde och sin sällsynthet.
Jag kan sträcka mig till att också pengar kan bli övervärderade men att de alltid skulle vara det är inte riktigt och de skulle fungera som bytesmedel om de hade sitt rätta värde och måste därför inte vara övervärderade.
Citat:
Anledningen till att guld är pengar (främst värdebevarare) mer än silver eller platina är det, är på grund av frånvaron av industriell användning. De bästa pengarna är de som inte försvinner ur cirkulationen!
Skulle man ta bort allt guld ur industriell produktion skulle världen klara sig utmärkt. Men inte utan silver eller platina. Värdet guld har är alltså monetärt, inte industriellt (bruksvärde).
"I can explain it to you, but I can't understand it for you".
Anledningen till att guld (i dagsläget) är pengar (och värdebevarare) i högre grad än silver eller platina är för att guld accepteras som monetär valuta över hela världen och dessutom återfinns i de flesta centralbankers valutareserv. Att silver, platina, koppar, andra ädelmetaller och råvaror används inom industrin gör att de i vissa sammanhang är mindre lämpade att utgöra pengar men i andra hänseenden också mer lämpade. Bl a eftersom de blir mer eftertraktade och därmed också får ett högre praktiskt värde.
I princip vad som helst kan utgöra pengar bara de uppfyller definitionen på att vara pengar. Det kan därför vara bra att definiera vad pengar är och tyvärr tycks det inte finnas någon entydig definition.
Klassiska ekonomer definierar pengar som något helt annat än neoklassiska ekonomer gör. De senare har ett stort problem och det är att de anstränger sig enormt för att bortförklara guldets betydelse som monetär valuta samtidigt som de handlar mer med guld än några andra. Klassiska ekonomer och monetära historiker vet varför guld är pengar till skillnad från fiatvalutor och det är för att de definierar pengar på ett annat sätt. Ett av kriterierna är att pengar måste ha ett inneboende värde. Du och jag tycks skilja oss åt i uppfattningen om gulds inneboende värde varför jag genast ber dig att överlämna den värdelösa metallen guld du har i besittning till mig. (Tänkte väl det...)
Du gör en tankevurpa när du menar att guld inte har något bruksvärde och därför endast ett monetärt värde. I alla fall är det vad ditt resonemang leder till. Till att börja med används 5 - 10 % av guldet industriellt och som jag tidigare skrivit skulle det användas mer om det var mer lättillgängligt och därmed mindre värdefullt. I det senare fallet skulle man nog relativt ofta vilja byta ut koppar eller silver mot guld men har valt det näst bästa p g a kostnaderna i förhållande till nytta för det bästa. Guld har också andra värden än bruksvärdet vilket jag försökt förklara. Ett värde jag inte tagit upp är arbetstidsvärdet - arbetstid är sparat i guld och det går därmed att spara sin egen arbetstid däri. T ex. Jag plockar äpplen 16 timmar en dag och byter dem mot 1 säck säd och 1 g guld. Nästa dag behöver jag inte plocka äpplen för jag tar 1 gram guld och byter det mot 1 hälleflundra. Det bygger givetvis på att fiskaren vill ha mitt guld. Det vill han också för papperslappen det står 1 g guld på kan han inte använda till lika mycket som 1 g riktigt guld.
Silverstandarder har genom historien kanske haft större vikt och varit mer betydande än guldstandarder. Silver har i egenskap av pengar också cirkulerat i betydligt högre utsträckning. I Sverige har silver varit extremt betydelsefullt och det ändras inte bara för att förutsättningarna sett annorlunda ut de senaste trettio åren. Det är något makteliten försökt tuta i oss alla av olika anledningar. En orsak till att silver används i så stor utsträckning är för att neoklassiska ekonomer fick för sig att silvret i deras valv inte hade något värde och därför dumpade det på marknaden. Nåväl... mängden brutet silver som fortfarande finns lättillgänglig har krympt betydligt och är vad många misstänker nu ovanligare än guld. Än så länge producerar gruvor mycket silver, men det kan snabbt ändras då man upptäcker vad kostnaden (i energi och tid) verkligen är för att bryta det. Det kan därför hända att en del silver inom industriell produktion byts ut mot guld och får ett betydligt högre marknadsvärde.
Platina är extremt lämpligt att ingå i en monetär bas p g a att det rymmer mycket stora värden. Platina är mycket mer sällsynt och är dyrare att framställa. Platina är heller inte lika lätt att ersätta inom industrin. Ryssland sitter på relativt stora platinareserver och jag blir inte förvånad om de en dag annonserar att platina ingår i deras valutareserv.
Handel mellan nationer kan vara bra att diskutera för det är vad det spinner ned i till slut. Periodvis händer att två eller fler nationer inte längre litar på varandra men ändå behöver byta varor och värden med varandra. Man byter olja mot vete och fura men ett viss underskott uppstår i handelsbalansen och den behöver balanseras vilket inte låter sig göras med fiatvalutor eftersom mottagande entitet vet att värdet på dessa inte är vad betalaren utger det för att vara. Konsekvensen blir att man kräver mellanskillnaden i andra råvaror som rymmer stora värden - däribland guld, silver och platina. Det var inte länge sedan detta hände senast och det kommer hända igen. Det sker också regelbundet mellan människor utan att staten är inblandad. Titta bara på vad som sker just nu i Venezuela.
Jag kan fortsätta förklara om du ännu inte förstått!