Ursprungligen postat av Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Det är svårt att förklara det här - våra åsikter går helt enkelt isär.
Platina och silver är industrimetaller, precis som koppar. Både koppar och silver var monetära metaller förr. Dock inte nu. Deras pris sätts alltså efter deras industriella bruksvärde. De är "av-monetariserade". Guld däremot prissätts efter dess monetära egenskaper (i första hand). Därför är guld per definition övervärderat (pengar är per definition övervärderade).
Det är något som utmärker pengar! Eftersom vi kommer överens om att en 500-lapp är "värt" något (vi kan byta till os diverse varor och tjänster för den) så har den ett monetärt värde! Skulle vi ta en godtycklig papperslapp så värderar vi den till bruksvärdet, det vill säga mycket lite.
Det ÄR exakt samma sak med guld. Det har förvisso tillämpningar inom finelektronik, som tandguld etc men skulle inte värderas lika högt om det inte hade egenskapen av värdebevarare.
Att det blir svårt att förklara är för att du inte kan. Det betyder inte att jag och andra inte förstår utan att du gör felaktiga antaganden och bortser från viktiga parametrar. Det handlar heller inte om att ha olika åsikter utan mer om fakta. Vi är dock överens om vissa saker.
1. När något tillskrivs en monetär egenskap får det ett monetärt värde.
2. Ett monetärt värde kan vara övervärderat.
3. Guld betraktas som pengar eftersom det tillskrivits monetära egenskaper.
4. Guld värderas idag högre relativt guldets övriga egenskaper och värden eftersom det är pengar.
Vi är inte överens om att
A. pengar (och valutor) alltid är övervärderade. (Stundtals har t ex metallvärdet i mynt varit högre än myntets nominella värde.)
B. guld idag är övervärderat. (Guld har andra egenskaper vilka sammantaget är gravt undervärderade)
C. platina och silver inte har ett monetärt värde. (Det är inte nödvändigt att en auktoritet (stat) tillskriver något ett monetärt värde. Bitcoin är ett exempel där en entitet bestämmer att något är pengar oavsett vad en auktoritet intar för ståndpunkt.)
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Så frustrerande det här. Vi tar det ett varv till ändå. Alltså, guld är inte värdelöst men värderas på ett annat sätt än andra metaller. Om guld värderades som rhodium eller silver så kanske det kostat 200 dollar/ounce. Inte vet jag.
Varför är det så svårt att förstå??
Vad är det som är så svårt att förstå undrar jag också?
Du gör felaktiga slutledningar då den enda egenskap du tycks vara beredd att prissätta är den monetära egenskapen.
Det monetära värde guld har behöver enkelt uttryckt helt eller delvis adderas till andra värden. Bestämmer man t ex att svenska kronor inte längre är ett betalmedel blir 500-lappen i samma stund värd lika mycket som ett ark dasspapper. Om man avmonetariserar guld behåller det övriga värden.
Tydligt för mig är att du anser att dessa värden redan inryms i det monetära värdet. Tydligt är också att du inte tycks se varför guld i andra hänseenden är undervärderat. Om du endast ser guld som en industriell metall vilken inte används är det rimligt att värdet inte blir speciellt högt. Nu inrymmer guld många andra värden och kan därför inte värdesättas utefter dess industriella användinng med dagens pris. På olika sätt har detta förklarats för dig, men du tycks inte vilja förstå och om du inte vill kan jag inte hjälpa dig.