Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Lagen är lagen, och det statliga våldsmonopolet är det statliga våldsmonopolet. Och mot Skatteverket har du ingen chans. Det är aldrig värt att skattefuska, då du i princip kan förlora allt om du åker dit. Uppsidan är bara 30% i fuskad utebliven reavinstskatt. Nedsidan är brutal, med skattepåslag, näringsförbud och X år i fängelse för ekonomisk brottslighet.
Sådan är verkligheten oavsett om man gillar den eller ej.
Men om jag vore miljonär/miljadär och har en bra skattelagsjurist och kan skatteplanera på högsta nivå "lagligt", ja då är det ju helt ok. Tror tom de klappar varandra på bröstet hur smarta de är. V i i bottenskiktet sitter istället och anger varandra.
Nu är ju inget av det hela optimalt på något av hållen, vi behöver visst skatter för att driva AB Sverige (fast ändå inte om det vore ett optimalt skött land). Men det urartar ju pekpinnar för några fjuttiga tusenlappar du lyckats få ihop.
Att man sedan har 20% moms på Silver är ju inget att snacka om, för det har staten bestämt - punkt.
Att omvärlden inte har det är ju inga problem, vi i Svedala sväljer ju vad som helst och då skall vi ju som goda medborgare svälja även det andra....
Nja, vi borde nog protestera mer. Kanske inte som i Frankrike, men heller inte vara så tysta som vi är nu.
Sverige är faktiskt inte staten utan dess folk - det tycker jag man missat och glömt för länge sedan.
Fler och fler tokiga regler tillkommer vart år och vi fogar oss sakta men säkert in i varje idiotiregel efter idiotiregel - helt utan protester (eller protester som påverkar).
Ex. yrkesfiskarna idag måste rapportera sin ankomst till land 2h innan de anländer. Kommer de 10 min för tidigt är det böter, kommer de 10 min för sent är det böter. Nog något svårt att beräkna i med eller motvind, så de får ligga och guppa utanför hamnen ett tag för att ha marginaler. Väl i land sitter 3-4 tjänstesnubbar i snygg bil och skall kontrollera fångsten och det kan handla om en ensam fiskare. Han ses även som en kriminell person där han står och han önskar sig långt därifrån eller till sin pension - hans efterkommande generation kommer inte att vilja följa i sina fäders spår. Fiskeriverket är idag fler personer än det finns fiskare de har att kontrollera. Givetvis är det inga problem att finansiera detta sjuka, det blir ju bara fler och fler skatter och de ökar. Men det går ju åt fler och fler folk så arbetslöshetssiffrorna kan sjunka.
Att det hela inte ens är ett nollsummespel för Sveriges totala del skiter staten i, bara de får fram snygga jobbsiffror. När det hela sjunker som Titanic, ja då står vi där med ännu en maktapparat utan dess like. Fisken från Östersjön importerar vi från Polen och det mesta från stora miljöovänliga bassänger från Norge.
Men skatt det skall de ha, men sunt förnuft de klarar de sig utan och vi eldar på med angiveri och blå/gul avundsjuka.
Det är/var inte Staten som byggde Sverige utan folket. Tyvärr håller nu Staten på att sänka skeppet (precis som alla andra länder). Polen och öststaterna kommer att vara de nya vinnarna i dessa regioner framöver - de bara blidar sin tid.
// SIMM