Håller med dig i mycket om det som skrivs. Den värdeuppgång som har varit senaste månaderna känns dock helt orimlig och obefogad. Finns ju knappt några aktörer som accepterar valutan. Känns endast som ett spekulationsinstrument i dagsläget. Dock tycker jag att det finns vissa saker som är tilltalande med idén.
*Decentralisering.
*Ingen centralbank.
*Deflationärt.
*Ingen fysisk lagerhållning
Pengar bör ju vara homogena vilket bitcoin är eftersom man kan dela mynten ner till oändligt många decimaler. Så sett har de samma egenskaper som silver eller guld. Silver och guld (i synerhet silver) har ju industriella egenskaper, men det är knappast därför de har valts som pengar under årtusendena menar jag på. Det är för dess monetära egenskaper,
framför allt att de är en stabil måttstock. Sedan kan man kalla de "fiat", eller "bygger endast på förtroende" eller vad man vill. Alla pengar bygger på förtroende i att nån annan kommer att accepterar dem. Allt värde bygger på folks subjektiva värderingar och tidspreferenser. Således har eg ingenting något inneboende värde utan endast ett subjektivt uppfattat värde. Något att fundera på.
Att jag förövrigt skrev "ingen fysisk lagerhållning" bör kanske förklaras. Detta kan vara en negativ såväl som positiv egenskap. Vad jag menar med detta uttalande är att det är sannolikt att transaktioner kommer att ske elektroniskt i framtiden. Även om valutan skulle bli guld och silver. Vi kommer inte att hålla på och skicka runt guld- och silvermynt för att betala när vi beställler något via tex internet eller någon katalog. I ett scenarion där guld och silver återvänder som valuta (utan att världen går under) så kommer denna förmodligen lager hållas någon vart och sedan kommer endast ägnadeskapet att flyttas mellan olika kontoinnehavare. Detta existerar redan idag på goldmoney. Där kan man ha ett konto och man kan även som säljare av något tex om man har en e-butik acceptera "goldgrams" som valuta. Överföring går sekundsnabbt och de tar i dagsläget inte ut nån avgift. Detta kräver dock att de har regelbundna inventeringar av en tredje oberoende part som kollar så att guld/silver i valvet stämmer överens med det på pappret, så att vi inte får fraktionella reserver. Det finns en rånrisk mot det ställe som lagerhåller valvet osv.
Men visst om man tror på ett undergångs/survivalist scenario så kommer ju varken bitcoin eller goldgrams att funka. Då gäller det att ha fysiska mynt och tackor. Helst inte i bankfacket då heller. Eller vad säger du Cornu?
Hur som helst alla pengar innebär problem som man snubblar över. Med bitcoin: Säkerhet, bandbredd mm.
Om bitcoin blir stort kommer det helt klart att bildas banker mm för att lagerhålla wallet filerna.
Ett annat problem är förståelsen. Det är lite svårt att begripa sig på bitcoins. Hur de funkar? Om det verkligen inte är någon som har någon central makt. Hur vet man det? Det är lättare att begripa sig på guld och silver.
Guld och silver är nog de ultimata pengarna än så länge. Men vi får nog få räkna med att andra alternativ kommer att dyka upp och försöka stjäla tronen.