Ursprungligen postat av Per-Arne
Tack Torgny för ditt svar! Jag förväntade mig inget annat då jag uppfattar Libertysilver.se som ett mycket seriöst företag. Visst, jag kan förstå att det är tröttsamt att behöva svara på samma frågeställningar om och om igen. Nu tycker i alla fall jag att det reportage som SVT visade gav fog för en ny tråd.
Redan när jag köpte mina första mynt (både guld och silver) så ansåg jag att det trots allt var ganska mycket pengar och jag ville försäkra mig om att det var äkta vara. Jag fick hjälp av flera personer här på forumet med att testa densiteten med hjälp av våg, mugg och vatten. Det framkom i samband med dessa trådar att det är möjligt att tillverka legeringar vars densitet stämmer mycket väl överens med silvers. Volfram ligger nära guld och med de felmarginaler man har med sin hemmautrustning så är det väl inte omöjligt att man skulle kunna missta volfram för guld om det är skickligt gjort.
Jag har som sagt hört argumentet förut att det är i stort sett omöjligt och inte tillräckligt lönsamt att tillverka gulplätterade mynt samt små tackor av volfram. Om nu uppgifterna stämmer från SVTs reportage om skickligt gjorda kedjor i guldplätterad volfram som lurar erfarna guldsmeder, så tycker jag att det finns viss anledning till oro. Jag kan hålla med om att det luktar skrämselpropaganda alternativt snaskig journalistik etc.
Vad kostar utrustningen som man mäter den elektriska ledningsförmågan med? En sådan skulle jag gärna vilja ha. :-)
Än en gång, tack för ditt svar Torgny!