Citat:
Javisst är det krångligt att göra beräkningar i ett flertal valutor.
Detta förklarar varför en mycket stor del av världshandeln avräknas i amerikanska dollar. Dollarn fungerar som en världsvaluta.
Jag skulle inte säga att det förklarar varför en stor del av världshandeln avräknas i amerikanska dollarn, jag skulle snarare säga att det är en ursäkt som ekonomiska akademiker använt för att rättsfärdiga något som man annars inte hade kunnat införa. Om vi skulle anta för argumentets skull att detta påstående faktist var sant och att vi följer principen till 100%, så skulle det innebära att man är för en världsvaluta, en världs centralbank, och en inflationspolicy som ska gälla alla i hela världen.
Om man även antar att dessa akademiker tror på detta argumentet så borde man rimligtvis inte låta dessa styra världsekonomin så som de vill göra? Med tanke på att dessa akademiker inte kan räkna ratiot mellan Valuta ABC iförhållande till Valuta XYZ så borde väl dessa inte heller få centralplanera ekonomin genom att bestämma hur räntan ska se ut i flera olika sektorer i olika länder, hur mycket pengar det ska finnas i omlopp och i vilket tillfälle ett policy ska införas i land A men inte i land B? Vilket skulle isåfall enligt dig vara krångligare, att räkna ratiot mellan olika valutor (så som jag tidigare visat hur man gör), eller att centralplanera en världsekonomi med fractional reserve dollar som betalningsmedel?
Vidare så skulle det argumentet iprincip även att betyda: "Vi kan ju inte ha en frimarknad, det kommer bli för krångligt med flera miljontals olika produkter världen över jämfört med en stängd marknad med några enstaka produkter."
Att ha en inflationspolicy på 2% i hela världen i stället för enskilt land skulle leda till att köpkraften hos fattiga personer minskas världen över samtidigt som köpkraften hos de rika ökas. Stater och centralbanker är oftast de rikaste organisationerna i världen så deras köpkraft stiger kraftigt då de får inflationspengarna först innan man har hunnit att buda upp priserna för resten av befolkningen som fattiga och medelklassen får betala.
Citat:
Antag att vi hade ett monetärt system baserat på guld, silver eller koppar. Varför skulle det innebära bedrägeri om butiker utfärdade pantkvitton betalbara i guld/silver/koppar?
jag anser inte att pantkvitton betalbart i guld/silver/koppar är bedrägeri om det är 100% uppbackat, skillnaden mellan pantkvitton i guld/silver/koppar är att de är uppbackade medans fractional reserve dollar credit notes inte är det.
Citat:
Och hur mycket skulle det kosta att slå ett mynt som innehölle 5 gram koppar förutom att det går åt 5 gram koppar? Och då är 5 gram koppar värt mer än 2 kronor! Det krävs en möjlighet att betala mycket små summor och jag påstår att två kronor vore ett alltför stort värde för det minsta myntet.
Problemet här är att du räknar med fiatkostnad (att 5gram koppar är värt mer än dagens 2 fiatkronor) trots att fiat inte existerar under en guldstandard. Anledningen till varför det inte skulle vara gynnsamt enligt din beräkning är för att fiatpriset finns med i beräkningen, och felet här blir ju att Greshams Law inte räknas med som en variabel, dvs att folk väljer att spendera bort övervärderade pengar (fiat) och smälter ned de undervärderade pengarna (koppar). Ingen vill ju ge bort undervärderade/värdefulla koppar mot övervärderade/värdelösa fiatkronor.
Citat:
Summan av mitt resonemang är att det finns bolag som helt legalt bryter guld i Zimbabwe. Däremot är det inte tillåtet för små oberoende guldvaskare att vaska guld hur som helst. Dessutom kräver den zimbabwiska staten att de guldbrytande bolagen skall ägas av zimbabwier. Därutöver tvingas de guldbrytande bolagen betala dryga avgifter till staten.
Problemet är ju att det är den Zimbabweiska staten som bestämer vad som ska vara lagligt eller ej, om man sover med staten så är man ett lagligt bolag medans om man inte gör det så är den Illegal. Om man har råd att betala avgifterna så är det legalt annars inte, det är därför oberoende guldvaskare inte kan vaska guld, dessa har helt enkelt inte råd att betala statens artificiella prissättning. Det är intressant att du skriver att den Zimbabwiska staten vill att de guldbrytande bolagen skall ägas av zimbabwier med tanke på att det motsäger deras handling, är inte små oberoende guldvaskare även Zimbabwier ? Om de är Zimbabwier så borde väl dessa få vaska guld hur mycket de vill, eller?
Citat:
Mitt påstående är endast att de som trots alla dessa begränsningar helt legalt bryter guld är fria att sälja detta guld till högstbjudande och att priset på guld i Zimbabwe överensstämmer med priset på den internationella marknaden. Det finns mig veterligen inga exportrestriktioner; rätta mig om jag har fel! Dessutom, eftersom Zimbabwe har guldfyndigheter så är det uppenbart att import av guld inte behöver begränsas mer än ett land med stort överskott av socker behöver ödsla någon energi på att begränsa sockerimporten. Den är helt ju naturligt begränsad.
Du får tänka på att man inte kan särskilja på importrestriktioner och exportrestriktioner, detta då importrestriktioner påverkar hur mycket som kan exporteras utomlands. Om man inte får vaska guld i Zimbabwe så kan man rimligtvis inte heller exportera det då det är förbjuden att vaska guld till att börja med. Småoberoende guldvaskare har ingen som helst chans att exportera den guld man hittar till andra länder ifall man förhindrar dessa att utvinna guldet på o-ockuperad mark. Hur ska fattiga Zimbabwier kunna bli rika ifall staten tar guldet ifrån dem? Detta påverkar även guldpriset eftersom att det inte finns flera konkurrenter som kan erbjuda mer ädelmetall för en lägre kostnad ifall det hade varit 100% lagligt att utvinna guld.
Citat:
Vidare använder du ordet minta. Det finns mig veterligen inget sådant ord i svenska språket.
Stämmer. är bara ett låneord jag använt från det engelska ordet mint med svensk grammatisk influens då det inte fanns ett bättre ord att förklara mitt påstående.
Citat:
Klart är emellertid att det finns helt legal guldbrytning i Zimbabwe. Varför skulle annars den zimbawiska regeringen avkräva den branschen diverse pålagor?
Eftersom att man tjänar på att "avreglera" vissa delar av branchen. Ponera att det skulle vara 100% förbjudet att vaska guld i hela Zimbabwe, då skulle man inte kunna ta en avgift på 50-60% ifrån eventuell vinst hos bolag som vaskar guld då det är förbjudet. Man tjänar alltså inte ekonomiskt på totalt illegalisering av guldvaskning, däremot om man tillåter några rika bolag att vaska guld som har råd att betala avgiften så går man med vinst. Om man påverkar antalet konkurrenter i marknaden så kan man hålla priset uppe och därför tjäna på sina avgifter, men om man däremot har 100% fri marknad, inga restriktioner och att alla får vaska guld på oockuperad mark så skulle det innebära att priset hade gått ner vilket i sin tur lett till mindre eller ingen vinst för staten. Det är därför man som stat inte heller tjänar på en 100%guldstandard då skatteintänker skulle minska itakt med att konkurrerande bolag sänker sina priser.