Vilket bladder! Jag skriver i inlägg efter inlägg att ett Riksbankskonto innehåller digitala kronor och att det finns fysiska kronor i form av sedlar och och mynt. Och du får det till ett erkännande! Visar vilken bladdernivå du håller dig på.
Du hävdar att Riksbanken är skyldig innehavare av kronor något - jag upplyser dig igen om att guldmyntfoten avskaffades 1931 - vad sägs om ett "erkännande" från din sida att den fakriskt upphörde 1931? Någon gång borde den polletten trilla ned.
Citat:
När du försökte visa att det är något helt annat på RIK-kontona försökte du med anföra detta "argument".
Jag har för fan skrivit i varenda djävla svar det jag skrev i första de meningarna i det här svaret - Riksbankskontona innehåller (digitala) kronor - sedlar och mynt är fysiska kronor - jag har aldrig skrivit att Riksbankskontona innehåller sedlar och mynt eller att Postgirot kunde skapa sedlar eller mynt eller att Postgirots Riksbankskonto innehöll sedlar eller mynt.
Att du hittar på har nog mer med ditt förhållande till osynliga Mållgan än vad jag skriver.
Du hävdar att jag bladdrar bort vad fordringar och skulder är - jag påpekade vad det är. Håller du med mig så kanske du trots allt har en liten kognitiv ingång (du kanske borde kapa din relation till Mållgan så kanske hjärnverksamheten funkar bättre? Bara ett förslag i all välmening)
Jag har inte hävdat att du betalar pubägaren med din elräkning. Jag hävdar att du betalat pubägaren antingen med Nisses skuld eller med bankens skuld om du betalar genom kontot. Jag hävdar att varken Nisses eller bankens skuld är pengar, dvs kronor - de är betalmedel.
Bankerna kan dock betala med sina egna skulder - t.ex om en anställd hos banken får betalt till sitt konto på banken. Bankens konto kan enbart innehålla bankens skuld - så det enda den anställde kan bli betald med är just bankens skuld.
Citat:
"jag har ju hellre 1000kr på banken "
Du har inte 1000kr på ditt konto - du kanske kan åka till Grekland med din polare Mållgan så kanske grekerna kan lära dig att det inte finns några kronor på kontona. Ett "kontotillgodohavande" är samma sak som bankens skuld (det är så det skrivs på bankens balansräkning - visst fan, balansräkning vet ju du inte vad det är).
Varför ska man spara på någons skulder och varför ska folk inbillas tro att bankens skulder är "pengar" (vilket du också försökt med otaliga gånger i denna "diskussion"). Vilket "företag" får sina skulder inräknade i penningmängden och får andra att använda dem som surrogat för pengar (kronor) Jo, bankerna och inga andra. Det är därför som den sk penningmängden till 97% INTE består av pengar - den består till 97% av bankernas skulder till kontoinnehavarna. Det var just av den anledningen bankomaterna stängdes i Grekland (fast då var det ju euro som bankerna inte hade)
Citat:
Det var ju det argumentet som slog slint när det gälde riksbanken. Det är som SKULD som bankernas innehav i RIX skrivs i riksbankens balansräkning.
För femtielfte gången - guldmyntfoten avskaffades 1931 - sedan dess betalar inte Riksbanken ut guld för att betala sina skulder representerade som kronor - riksbanken betalar nada - om riksbanken har en skuld på nada så är det en skuld på nada.
Återigen inte ett spår av ett bemötande eller ett att du har en aning om vad en balansräkning innehåller. Så jag tjatar om samma frågor som du i din demens alltid missar:
Du inte kan motbevisa balansräkningen jag redogjorde för i blogginlägget där jag visar att bankerna inte ens själva ser sina skulder till kontoinnehavarna (dvs ditt och mitt kontoinnehav) som pengar eller ens betalmedel. Mao du har bevisat att du inte har en aning om vad en balansräkning är.
Nej! Bankernas skulder, dvs ditt kontoinnehav, är INTE pengar! Illustrerat med bilder.