Såja. Nu tar vi det lungt. Vi provar den numera så populära tekniken att bryta ned en text i små stycken och bemöter varje mening med en kommentar så ser vi om diskussionen blir mer givande.
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
OK. Du har haft otur i livet och har en åsikt.
Oj då -otur, det låter inte bra. Har du belägg för det? Varifrån hämtar du den informationen? Har du ett bättre liv själv då? Att jag har en åsikt är dock helt korrekt, där är vi överrens.
Citat:
Jag förstår om du inte förmår att sträva efter något bättre än ett mediokert liv.
Jaha, så bra att du förstår. Det märkliga är att Herr Sork verkade vara av den uppfattningen att jag hade det för bra.
Jag får väl anta att ni båda har belägg för det här, för annars så skulle man kunna hävda att ni pratar om någon som ni uppenbarligen varken sympatiserar med eller har kunskap om (vilket vore märkligt).
Citat:
Jag önskar inte ställa mig ivägen för din fria vilja.
Det låter faktiskt bra, men hur kan jag vara säker på det? Har du något som stödjer det påståendet?
Citat:
Förutom då att den i mångas öron låter "för bra"
Det låter märkligt. Undra varför?
Nej, det vart ju inge bra. Man tappar ju både helheten och fokus på vad det var man pratade om. Dessutom så blir det en massa irrelevant fokus på personer istället för sakfrågan. Det får kvällspressen ägna sig åt.
Som sagt. Den stora resursfördelaren var det ja. Vi kan väl se på nedanstående text.
Citat:
All råvara för tillverkning av dessa produkter kan bli transporterat direkt till
tillverkningsplatsen via automatiska transportmedelsavdelningar, såsom båtar,
transportbanor, magnettåg, rör och luftdrivna tunnlar. Ett automatiskt inventeringssystem
kommer att vara kopplat till både distributionscentren och tillverkningsfabrikerna, och
på så sätt koordinera produktionen för att möta efterfrågan och hålla en konstant
utvärdering av smak och konsumtion. På detta sätt kan en balanserad behovsekonomi
underhållas. Brist, överproduktion och avfall kan då elimineras.
- Jacque Fresco
Det syns mig som om ordet "automatiskt" dyker upp här och var. Kommer dessa automatiska funktioner att utföras helt slumpmässigt eller kommer någon form av styrfunktion behövas? Då det verkar förekomma olika uppgifter gällande detta med en ev. koordinerande dator så ställer jag här en konkret fråga. Jag frågar dessutom ännu en gång om det kommer att förekomma någon form av populationskontroll.
Det vore även intressant att se relevant fakta på en koncensus bland "de flesta" av världens forskare vad det gäller jordens kapacitet att föda ett så teknikintensivt samhälle som ert, med en befolkning på runt 10-12 miljarder.
Är det fysiskt omöjligt att lokala/globala resursbrister kan uppstå i ert samhälle. Om inte finns där någon plan för dylika scenario?
Är det fysiskt omöjligt att missnöje kan uppstå? Kanske tom. handgemäng med tillhyggen måhända? Hur löses detta? Eller är det inget problem med våld, då det inte kan vara olagligt? Det finns ju inga lagar.
Hur avgörs vad som är olämpligt? Om nu något kan vara olämpligt i ett samhälle utan ramverk som lagar.
Anser du att Douglas Mallette är ett "stolpskott". Han är väl inte att betrakta som "bara en medlem" utan har genom sin medverkan i USA.s rymdprogram blivit en frontfigur inom teknik/vetenskap (bla. genom föreläsningar i Sverige).
Finns där fler stolpskott man bör känna till som kan dyka upp bland ert klientel?
Citat:
En massa text om ett brinnande hus...
Ja titta så dumt det kan bli när man splittar på meningar som hör ihop. Där var det där lilla tricket igen.
Menar du att vår planet brinner men att vi ej skall fokusera på våra akuta problem, utan (styrkta av lite snygga 3D renderingar på fantastiska maskiner) fortsätta att överkonsumera?