Ha ha. Halmstrå! Ja, den var bra. Vad klänger då Zeitgeiströrelsen på? Mögelsporer? Jag anar en viss fäbless för Ad hominem-argument från vår käre Gestir. Det syns mig finnas ett antagande att mina påstådda rädslor eller mitt eventuellt mediokra liv är av intresse för sakdebatten. Jag ställer mig verkligen frågande till dessa funderingar likväl som till Gestirs självpåtagna förmåga att avgöra vad som framstår som pinsamt.
Personligen så lägger jag i all ödmjukhet ner min röst i denna fråga, och låter en framtida omvärld dömma i detta spörsmål.
Även om sanningens stig kan vara nog så slingrande så bör vi nog försöka följa denna i möjligaste mån. Med risk för en lätt överdos av polemik, så måste jag nog ändå börja vid Gestirs följande påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
TVP är ett högst vetenskapligt projekt. Inom TVP är man noga med att använda vetenskap som grund för framtidens samhälle - inte sunt förnuft. Kom ihåg att det var JAG som sa att det låter som sunt förnuft att odla mat framför att förstöra den.
Om vi då träder ut ur fablernas värld och istället kontrollerar vad DU verkligen påstod, blir det hela kanske lite klarare.
På min frågeställning:
Citat:
Det vore även intressant att se relevant fakta på en koncensus bland "de flesta" av världens forskare vad det gäller jordens kapacitet att föda ett så teknikintensivt samhälle som ert, med en befolkning på runt 10-12 miljarder
Svarar du:
Citat:
Jo, det kanske skulle vara intressant. Men sunt förnuft säger att vi skulle lyckas om vi gick från att förstöra och överge jordarna till att främja och bruka dem
Dvs. kanske??? vore det intressant med fakta. Det viktiga är dock att sunt förnuft säger att ni skall lyckas. Jag ifrågasätter då, något förvånat, visheten i att bygga en så grundläggande argumentation på termen sunt förnuft,
varpå du svarar:
Citat:
Nej, sunt förnuft tar jag till i det här fallet eftersom jag inte vet vad vetenskapsmännen säger.
Mao. Att du nu hävdar att du skrivit "
att det låter som sunt förnuft att odla mat framför att förstöra den." är en ren efterhandskonstruktion från din sida. Ett sådant svar vore för övrigt (om möjligt) ännu märkligare nonsens som replik på min frågeställning (vilken fö. forfarande kvarstår).
I min sammanfattning skrev jag sedan "
eventuellt av typen" vilket faktiskt betyder "
eventuellt" (böjningsform av eventuell, syno. kanske, måhända, möjligen, möjligtvis). Jag syftar då på ett flertal påståenden av typen "
människor kommer att förstå/inse.." eller "
det kommer att stå alla tydligt" etc.
Att DU sedan blandar in DIN egen personliga tro/övertygelse, för att sedan först i efterhand förklara detta, underlättar knappast diskussionen.
När vi ändå berör ämnet hittepå så har du fortfarande inte klargjort vilken global styrfunktion för resursfördelning som ämnas användas. Du har hävdat att JAG farit med osanning i mina resonemang kring begreppet resursfördelare och krävde belägg. Jacque Frescos presenterade förklaring syns mig tyda på att mina funderingar dock inte är tagna helt ur tunna luften.
Citat:
Ett automatiskt inventeringssystem kommer att vara kopplat till både distributionscentren och tillverkningsfabrikerna, och på så sätt koordinera produktionen för att möta efterfrågan och hålla en konstant utvärdering av smak och konsumtion.
Du hävdar dock att detta inte kommer att ske m.h.a. datorer, samtidigt som Ignoratio elenchi-argument om påfyllning av kaffemaskiner etc. dras fram ur din rockärm. Min fråga är fortfarande: Vem/vad kommer att automatiskt inventera/besluta/koordinera (inte producera/frakta/lagra) hur jordens alla resurser skall fördelas på bästa sätt, om inte datorer?
Detta måste väl ändå anses vara en av, om inte, DEN absolut mest fundamentala frågan rörande detta sammhällsbygges existensmöjligheter? Utan svar på denna fråga så är ju allt enbart luft. Så, -om det inte är datorer, vad är det då?
Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Varför tror du att de skriver att hela världens energibehov rent teoretiskt skulle kunna försörjas med vulkankraft?
Slutligen denna blockering kring ett påstående på Wikipedia ang. begreppet "Vulkankraft". Vi kan väl först konstatera att Wikipedia knappast kan anses som en vederhäftig vetenskaplig publikation, men att begreppet Vulkankraft likväl verkar lysa med sin frånvaro där? Däremot finns Geotermisk energi, vilket är ett mångfacetterat begrepp vilket omfattar tex.
soluppvärmd som magmauppvärmd berggrund. För det andra så betyder troligen citatet helt enkelt att mängden
geotermisk energi TEORETISKT skulle räcka till dagens energibehov. Thats it!
Tro hör knappast hit. Vill du veta bakgrunden till formuleringen får du väl ge dig in i diskussionen kring artikeln.
Vem vet, det kanske tom. är någon Zeitgeistkompis som författat den? Du kan även då passa på att skriva en egen faktaspäckad artikel om "Vulkankraft" då det inte verkar finnas någon kunskap om detta begrepp.
Jaha, och då var det dags för en kaffe igen.