Citat:
Ursprungligen postat av Mengerian
Som jag tidigare förklarade menar Wikipedia att det går att utvinna energi - teoretiskt sett - ur enormt många källor för geotermisk energi.
Ja det är det de säger, det motsätter jag mig inte.
Citat:
Vad Wikipedia däremot inte påstår är hållbarheten ur ett EROEI-perspektiv (och mängden resurser som utvinningen förbrukar p.g.a. spill och overhead-kostnader)
vore god.
Exakt. De nämner inte EROEI alls. De säger således inte heller att det skulle vara negativt ur ett EROEI perspektiv. Här är en till aspekt under rubriken ekonomi:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipeida
Geothermal power requires no fuel (except for pumps), and is therefore immune to fuel cost fluctuations. However, capital costs are significant.
Nu är det naturligtvis inte bara olja som kostar, utan även annan material kan jag tänka mig. Hjälp gärna till att hitta de kostsamma resurserna som skulle bli ett problem även för en RBE (dvs pengar är inget argument).
Över lag verkar det som att wikipedia har en positiv inställning till geotermal energi.
Dina två senaste inlägg har handlat om att jag lagt ord i munnen på dig. Det jag gjorde var att frågade en enkel fråga för att reda ut vad du menade med ditt inlägg och så råkade jag tydligen lägga ord i munnen på dig, även om jag själv inte uppfattar det som det. Säkerligen var det inte min intention att göra det, än mindre att använda detta som ett argument. Genom att endast besvara min fråga hade vi sluppit en massa off topic och det hade tydligt framgått av sig själv hurvida jag lagt ord i munnen på dig eller inte.
Jag har aldrig hävdat att jag vill bli respekterad. Jag anser inte ens att dina påhopp ställer mig i dålig dager. Men jag tycker ändå vi kan försöka begränsa inläggen till TVP/TZM eftersom det är det vi pratar om.
På tal om att lägga ord i andras munnar:
Citat:
Du fäller myyycket bisarra uttalanden. "Pedofiler blir automatiskt friska om vår ledare får ta över världen och skapa ett utopia!"
Har jag sagt så? Nåja. Jag antar att jag får mig som jag beter mig =).
Citat:
Sen är hela ämnesvalet i tråden ganska lätt att genomskåda. "Wow, Ron Paul, säger han någonting om zeitgeist!?" Nej, det gör han inte. Han förespråkar dessutom kapitalism och konstitutionalism - och ligger faktiskt extremt långt från er post-kapitalistiska utopi. Det kanske är så att någon ser möjligheten att "knycka anhängare" från Paul genom att posta "reklaminlägg" om sin rörelse?
Jag tolkar inte detta som att du lägger ord i munnen på mig. Än mindre gör jag en historia utav det. Istället väljer jag att bemöta ditt citat som ett argument. Här är mitt svar:
I denna tråds första inlägg inleder jag med att fråga var den ursprungliga tråden om TVP/RP finns, eftersom jag inte hittar den. Jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig att hitta den tråden så att jag inte behöver starta en ny, vilket ingen gör.
I mitt andra inlägg frågar jag HPX vad han tror om RP.
Jag postar inte mitt tredje inlägg förens inlägg #8 då tråden har börjat spåra ur. Varken Leo Krantz eller Zäta har ens nämt RP i sina inlägg (ska jag ha skulden för detta?). Jag försöker då
bringa tillbaka ämnet till RP samtidigt som jag avslutar med att fråga efter den gamla TVP tråden så att vi kan diskutera TVP i den tråd ämnet hör hemma.
I mitt fjäde inlägg skiter jag i att hålla mig till RP eftersom den gamla tråden om TVP är borttagen och vi ändå behöver en ny. Det var ju inte heller någon som verkade hålla sig till ämnet ändå.
Eftersom jag vet att du är begåvad mengerian, förutsätter jag att du hade goda grunder till dina misstankar. Du behöver således inte gå off topic för att förklara dem om du inte nödvändigtvis känner för det. Men fråga gärna fler frågor om du fortfarande tror att den här tråden är någon slags konspiration från min sida.
Citat:
Ursprungligen postat av What!
Vi kan kalla denna centrala styrfunktion för BENGT istället för resursfördelare om du nu känner dig bekvämare med det?
BENGT var en bra betäckning.
Citat:
Om målet nu är att ej överutnyttja jordens resurser så blir det fundamentalt att inventera och prognostisera planetens maximala avkastning. Därefter måste någon form av instans/funktion m.h.a. div. begränsningar se till att vi inte överskrider densamma. Detta måste givetvis ske globalt och samordnas för att erhålla en kontinuerlig balans.
Yep.
Citat:
Och vari består då detta underlättande system av, om inte datorer?
Jag skrev förut att det kommer att finnas datorer. Jag har mycket svårt att se att datorer inte kommer att vara inblandade.
Citat:
Menar du att hela jordens befolkning skall folkomrösta om hur mycket Torsk som årligen får tas upp ur Atlanten? Och om jag nu har så fel, varför berättar du inte hur det verkligen är?
Jag gillar raka frågor som du märker i och med att jag tenderar att svara på dem. Det är också lätta att upptäcka eftersom de har ett litet frågetecken bakom sig. För att svara på frågan: Nej folk kommer inte att rösta. Med hjälp av (ok nu spånar jag bara, men kritisera gärna dessa alternativ ändå) sateliter, datorer och andra teknikaliteter kommer vi att veta hur mycket torsk som finns och vad våra begränsningar gällande fiskande befinner sig. Omröstningar är typiskt sådant man motsätter sig inom TVP.
Citat:
Vem/vad bestämmer fördelningen av "the common heritage of all of the earth's peoples"?
"Our creator" för att citera RP i hans samanhang... Följdfrågor uppmuntras.
Citat:
Vilka kommer att bestämma över vilka beslut datorerna skall fatta?
Om jag säger så här: Vem bestämmer vad svaret på en miniräknare ska bli? Den som skapar miniräknaren? Den som knappar in talen, eller är det måhända naturlagarna? Alla tre? En sak är säker. Det är i alla fall inte Fresco.
Citat:
Vilka är då dessa "VI" och "människan"? Vilka kommer att bestämma över vilka beslut datorerna skall fatta? Är det gemene man? Är det måhända Joltdrickande dataknackare, tillika skapare av dessa fantastiska datoreras mjukvara? Kanske är det någon form av expertråd eller demokratiskt valda representant...!? Nej visst nej, det här handlar ju inte om demokrati. Måhända är det Fresco, Meadows eller Joseph som sätter agendan?
Om vi konkret applicerar detta på din fina lilla husbyggarliknelse. John Doe bestämmer att ett hus skall byggas. Datorn beslutar hur stort hus han får bygga. Sen blev det något otydligt men kontentan är ändå att husbyggarmaskinen har det slutgiltiga avgörandet. Här syns det mig som att Mr. Doe har två (ickemänskliga) instanser över sig, vilka båda (likt en byggnadsnämnd/länsstyrelse) har beslutsföreträde.
Har datorn sagt ja till Mr. Doe's husval så blir det ja. Maskinen har aldrig något att tillägga. Datorn fattar sina beslut grundade på vad "BENGT" (som har koll på hur mycket material som finns) säger. Jag tror dock att ordvalen "fatta beslut" kan vara missledande. En kaffeautomat fattar kanske inte direkt ett "beslut" när den serverar en skvätt starkt kaffe efter att man har tryckt på "Espresso" knappen. Den levererar bara så länge det finns kaffe där att hämta. Annars får du ett "nekande" från maskinen.
Citat:
Kan då Mr. Doe (och alla andra "människor") i sin tur bestämma att datorerna INTE skall fatta dessa beslut?
Tjaa, vi kan ju alltid välja att inte ta hjälp av dator/maskin/BENGT - systemet från första början.
Citat:
Du svarade inte heller på min fråga ang. synen på sex mellan barn och vuxna. Är detta enbart din egen privata syn på pedofili eller är det en åsikt som genomsyrar Zeitgeiströrelsen?
Du får ursäkta så mycket, men jag hittar inte din fråga. Du får gärna fråga den igen, men helst vill jag att du hänvisar till den då jag blir nyfiken på hur jag kunnat missa den. Hur som, det är högst troligt endast mina egna välgrundade (med hänvisning till de filmer och klipp jag sett om TVP som ofta bygger på principer) gissningar. Jag undrar själv hur Fresco mer exakt skulle formulera sig angående pedofili.